woningverzekering: wat valt onder inboedel?

Kristien
Topic Starter

woningverzekering: wat valt onder inboedel?

#1 , 22 feb 2014 11:03

Door het vallen van een stenen pot op mijn inductiekookplaat barstte deze in stukken. Toevallig lag net ook mijn gsm op de kookplaat en viel daar ook een deel van die pot op, waardoor het scherm ook volledig barstte. Via mijn woningverzekering ben ik ook verzekerd voor glasbreuk aan mijn kookplaat. Dat mijn gsm niet onder die glasbreuk valt, zou je min of meer kunnen opmaken uit de polisvoorwaarden: "Het breken en barsten van glas: behalve het breken van glazen en plastieken voorwerpen andere dan ruiten, zoals luchters, vazen …". Maar is mijn gsm geen deel van mijn inboedel? Want mijn polis zegt bij "Wat zijn de verzekerde goederen?": Onder inhoud verstaan wij alle roerende goederen (met uitzondering van boten, caravans en luchtvaartuigen) die toebehoren of zijn toevertrouwd aan de verzekerde evenals de goederen die toebehoren aan zijn gasten en die aan één van volgende beschrijvingen beantwoorden: inboedel, materieel, koopwaar …
Is een gsm geen koopwaar? En het ongeluk gebeurde thuis, binnen, in de keuken: is een gsm op dat moment geen inboedel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2014 12:37

Wie legt er nu in godsnaam een GSM op een kookplaat. U bent waarschijnlijk ook zo iemand die geen seconde zonder GSM kan, een pest tegenwoordig.

roharro

#3 , 22 feb 2014 13:54

Uw gsm is slechts "koopwaar" indien u bij u thuis een gsm-winkel hebt.

de koopwaar
zelfst.naamw. (m./v.)
Uitspraak: [ˈkopwar]
Verbuigingen: koop|waren (meerv.)

spullen die een koopman wil verkopen
Voorbeeld: `je koopwaar uitstallen in de kraam`

Bovenstaande informatie is afkomstig van Kernerman Dictionaries
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sirkii

#4 , 22 feb 2014 20:01

Na aftrek van de franchise zal je het grootste deel van't vervangen van't glas van de inductiekookplaat wel zelf betaald hebben. Als't een goedkope (of oude) plaat betrof gewoon beter een nieuwe kopen.

Kristien
Topic Starter

#5 , 23 feb 2014 12:12

Ik stond mijn keuken te poetsen toen ik een telefoontje kreeg; ik heb dit gesprek gevoerd in mijn keuken terwijl ik verder opruimde. Toen het gesprek gedaan was, heb ik mijn gsm daar neergelegd waar ik stond: aan mijn kookplaat. Wie doet er al eens geen 2 dingen tegelijkertijd? Dit maakt van mij nog niet iemand die geen seconde zonder zijn gsm kan, maar goed …
Mijn vraag over mijn gsm als inboedel betrof trouwens louter een informatieve vraag: mij lijkt het dat alles wat zich in mijn huis bevindt, onder de noemer 'inboedel' valt?

Verder geeft de definitie van koopwaar ook het volgende (http://www.encyclo.nl/begrip/koopwaar" onclick="window.open(this.href);return false;):
KOOPWAAR
1) Artikelen 2) Artikel 3) Goederen 4) Goed 5) Handelsartikel 6) Handelsgoederen 7) Handelswaar 8) Handelsgoed 9) Handel 10) Handelsartikelen 11) Klandizie 12) Koophand 13) Koophandel 14) Nering 15) Negotie 16) Vente 17) Voorwerpen 18) Waar 19) Waarden 20) Waren
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... KOOPWAAR/1" onclick="window.open(this.href);return false;

het is dus allemaal blijkbaar nogal relatief …

roharro

#6 , 23 feb 2014 14:11

Uw GSM is toch niet opgebrand? En u haalt zelf aan dat hij niet is gedekt onder glasbraak. Onder welke waarborg van de verzekering witl u die schade dan wel vergoed zien?

j.demoor

#7 , 25 feb 2014 08:24

‘Onder inhoud verstaan wij alle roerende goederen’ houdt in dat uw gsm,zijnde een roerend goed, behoort tot de inhoud en dus verzekerd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#8 , 25 feb 2014 14:03

‘Onder inhoud verstaan wij alle roerende goederen’ houdt in dat uw gsm,zijnde een roerend goed, behoort tot de inhoud en dus verzekerd is.
Voor brand. Maar voor glasbreuk????

my_key
Contacteer: Website

#9 , 26 feb 2014 17:32

De lijst van voorwerpen die in aanmerking komen voor glasbraak verschilt van polis tot polis (evenals de uitsluitingen bv. heel wat polissen sluiten serres uit, maar niet allemaal; sommige dekken glazen onderdelen van meubilair, sanitair uit porselein,...).

Ik heb zelf weet van een geval bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij (mag geen namen noemen) waarbij breuk van een plasmascherm onder glasbreuk gekwalificeerd is. In de polis stond dat plasma en lcd-schermen gedekt waren. Moet wel zeggen dat het een van de duurdere en completere woningverzekeringen is.

Uw gsm valt in elk geval onder de omschrijvingen roerend goed en inboedel. Contacteer uw makelaar eens. U kan ook altijd een inlichting vragen bij uw verzekeraar, zonder aangifte te doen, bv. als u geen makelaar heeft.

Terug naar “Algemeen”