Schade laten herstellen nadat dossier werd afgesloten

Karel
Topic Starter

Schade laten herstellen nadat dossier werd afgesloten

#1 , 28 sep 2012 00:23

Mijn vader heeft in maart met zijn auto tegen zijn voorligger gereden, waarbij ook zijn voorbumper werd beschadigd.
Eind juni ontving hij een brief van de verzekering dat zij van de tegenpartij een aangifte hadden ontvangen, doch dat ze nog steeds wachtten op de aangifte van mijn vader.
In tussentijd was mijn vader echter zwaar dementerend en herinnert zich niets meer van die periode.

Ik heb de verzekering hierop gemaild (begin juli) over de toestand van mijn vader, en dat ons inziens de aangifte van dit ongeluk wel degelijk werd ingediend.
Gezien we echter geen kopie hadden van de aangifte heb ik hen gevraagd wat we dan dienden te ondernemen.
Hierop heb ik nooit een antwoord gekregen.

Onlangs kregen we echter een brief dat de tegenpartij was vergoed en dat het dossier was afgesloten.

Gezien mijn vader een omnium had, hadden wij uiteraard wel graag de schade aan zijn wagen laten herstellen.

Kan dit nog als het dossier is afgesloten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mono

#2 , 28 sep 2012 14:32

Je moet een onderscheid maken tussen de "Burgerlijke Aansprakelijkheid" (BA) en de "Omnium".

Je vader heeft schade toegebracht aan tegenpartij. Op zich is hiervan geen aangifte gedaan, maar worden
de feiten anderzijds ook niet betwist.

De BA-verzekeraar van je vader is wettelijk verplicht om de schade die hij toebracht aan derden te vergoeden.
Dat kon hij op basis van je mailtje waarin je de feiten hebt toegelicht en melding maakte van de aangifte ervan.
Tot daar het stuk "BA". Dat dossier zal inderdaad, na vergoeding van de tegenpartijen afgesloten zijn.

Het deel "Omnium" heeft niets te maken met de schade van die tegenpartijen, maar enkel met de wagen van je vader zelf.
Die schade kan hij inderdaad aangeven aan de verzekeringsmaatschappij (makelaar).
Je vader geeft zelf aan zich niets van het ongeval te herinnerren maar je mail in verband hiermee (en de vergoeding aan tegenpartijen) zijn voldoende bewijs. En strikt genomen moet het verband niet aangetoond worden aangezien een omnium alle schade aan je voertuig dekt, ongeacht de oorsprong ervan.

Mijn advies is dan ook: alsnog de schade aangeven. Hou wel rekening met een eventuele vrijstelling. Ga dus steeds eerst via garage na hoe groot de schade in feite is.

artemis

#3 , 28 sep 2012 14:49

Mijn advies is dan ook: alsnog de schade aangeven.
Maar als het een nieuw dossier wordt dan gaat de BM toch 2x omhoog?
Los daarvan hoop ik dat de vader van de TS geen auto meer gaat besturen.

Reclame

Mono

#4 , 01 okt 2012 11:31

Neen, de omnium is een facultatieve verzekering en heeft geen verband met de bonus-malus.
(los van het feit dat schadegevallen aanleiding kunnen geven tot ingrepen op de omnium door de maatschappij)

Het is in BA dat er een premiestijging kan volgen en dan nog enkel en alleen wanneer een tegenpartij effectief werd
schadeloos gesteld.

Maar dan nog zijn er, verschillend van maatschappij tot maatschappij, constructies denkbaar waarbij de premie niet stijgt.
(bonus-malus voor het leven, joker, ...)

Terug naar “Algemeen”