Brandverzekering bij huren

Archytas
Topic Starter

Brandverzekering bij huren

#1 , 14 apr 2012 13:00

hoi hoi!

Ik trek binnenkort in in een huurappartement maar zie door het bos de bomen niet meer m.b.t. de brandverzekering.

Wat moet ik juist verzekeren, enkel mijn inboedel? Of ook 'het gebouw' (huurdersaansprakelijkheid)? In mijn contract staat dat ik een 'integrale brandverzekering' moet afsluiten. Ik merk dat tal van huurders enkel de inboedel verzekeren... waaronder ook de vorige huurder (met hetzelfde contract)

Maar stel bvb. dat door mijn elektrisch deken mijn bed vuur vat en het appartement en halve gebouw afbrandt, volstaat dan enkel de verzekering voor de inboedel? Het klopt toch dat dan enkel de waarde van de inboedel verzekerd is en niet die van het appartement/gebouw?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 apr 2012 13:16

U dient de klassieke huurdersverzekering af te sluiten, deze dekt uw inboedel en de schade aan derden mocht deze door brand of wateroverlast uit uw huurwoning ontstaan.

Archytas
Topic Starter

#3 , 14 apr 2012 13:26

Is niet echt een antwoord op mijn vraag... maar toch bedankt! Indien door mijn fout accidenteel (bvb. elektrisch deken in brand) het appartement zwaar beschadigd wordt, klopt het dan dat de verzekering van de huurder de kosten kan verhalen op mij indien ik geen verzekering voor het gebouw heb?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2012 13:28

Het gebouw moet een blokpolis hebben ... vraag dat na.

Archytas
Topic Starter

#5 , 14 apr 2012 13:31

Ok, stel dat het gebouw een blokpolis heeft en het gebouw brandt af door mijn fout (accidenteel), is het dan voldoende dat ik enkel een verzekering voor mijn inboedel heb? Ik veronderstel van niet, of wel?

Ik veronderstel dat ik om voornoemd geval te voorkomen best een brandverzekering voor huurdersaansprakelijkheid en (mijn) inboedel kan onderschrijven. Klopt dit?

Franciscus

#6 , 14 apr 2012 13:33

Dat is wat Vandebos heeft geschreven.

Vandebos

#7 , 14 apr 2012 13:35

De verzekering van de verhuurder zal dan uw verzekering aanspreken die schade aan derden dekt. Tenzij er opzettelijke brandstichting of misdadige nalatigheid kan bewezen worden zal deze dienen te settelen met uw verzekering. Het gebouw zelf is verzekerd door de vme, deze verzekering wordt door de mede-eigenaars betaald.

Maw, uw verzekering dekt uw risico, die van de eigenaars het hunne. Tenzij opzet bewezen kan worden zal ze dienen uit te betalen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit een lang proces kan worden...

Vandaar dat u zowel uw eigen inboedel als schade aan derden in de brandpolis dient te hebben. Als u bij eender welk verzekeringskantoor binnenstapt en vraagt naar polis brandverzekering voor huurder zitten deze beide standaard in het pakket.

Archytas
Topic Starter

#8 , 14 apr 2012 13:49

Ok, maar indien ik enkel de inboedel verzekerd heb zal ik toch uit eigen zak de schade aan het appartement moeten betalen indien er per ongeluk vanuit mijn appartement een brandhaard ontstaat?

Excuses voor mijn 'traagheid' maar ik hoop dat het met een casus veel duidelijker wordt...

Het risico dat ik loop is dat, door de fout van de eigenaar mijn inboedel afbrandt. Indien ik een verzekering heb voor mijn inboedel vormt dit geen probleem.

Een bijkomend risico dat ik loop is dat door mijn fout accidenteel het appartement afbrandt. Indien ik dan enkel een verzekering voor mijn inboedel heb, heb ik een groot probleem lijkt me...

Franciscus

#9 , 14 apr 2012 14:01

Een zeer groot probleem....

Archytas
Topic Starter

#10 , 14 apr 2012 14:33

Bedankt! Is me verder volledig duidelijk dankzij jullie hulp en vooral GEDULD! :-)

Franciscus

#11 , 14 apr 2012 15:07

Niet dat we reclame willen maken maar een familiale verzekering en een rechtsbijstandsverzekering is ook een must.
De eerste om uw verantwoordelijkheid inzake niet-contractuele maar soms ook inzake contractuele verbintenissen in te dekken.
De tweede om uw verdediging in een rechtzaak te verzekeren

Vandebos

#12 , 14 apr 2012 15:46

Familiale verzekering is een absolute must, een keer in je leven wat aan de hand hebben is voldoende om de jaarlijkse onkost van +- €60 met rente terugbetaald te krijgen.

krisje1973

#13 , 15 apr 2012 11:04

En waarom ook niet verzekeren voor diefstal?
Ik deed dit vroeger niet maar na een inbraak in mijn huurappartement, deed ik het wel.
Het kost niet veel meer dan je brandverzekering en is dikwijls een onderdeel er van.
Informeer bij je verzekering of dit kan.

Bemabbodd

#14 , 13 mei 2012 14:33

bij verandering van adres heb ik een opleg van 17,28eu moeten betalen omdat ik van niveau 3 naar niveau 4 ging volgens de verzekeringsmakelaar. Is dit wettelijk

mava105

#15 , 13 mei 2012 16:10

Indien je verhuist naar een appartement met meer waarde, zal de premie ook omhoog gaan.

Terug naar “Algemeen”