Situatie-beschrijving :
- Mijn schoonmoeder overleed vorige zomer en liet als weduwe haar huis na aan haar 2 zonen (mijn man en zijn broer).
- De woning was verhuurd omdat mijn schoonmoeder reeds jaren in een rusthuis verbleef.
- Mijn man en zijn broer beslisten om de huurders te laten wonen tot het einde van hun huurtermijn, en nadien de woning te verkopen.
- In afwachting hebben zij, als verhuurders, aan de makelaar de opdracht gegeven om het woningverzekeringscontract van hun moeder over te zetten op hun beider naam.
- De verzekering bevestigde dit per brief, waarin staat : "Wij dragen de rechten en verplichtingen van het contract over op uw naam en ten gunste van uzelf.
Deze brief geldt als bijvoegsel bij uw contract."
- Het originele verzekeringscontract is echter zoek geraakt toen mijn schoonmoeder naar het rusthuis verhuisde, zodat wij de algemene voorwaarden niet meer kunnen achterhalen.
- Deze maand werd de woning verkocht, en werd de verkoopakte ondertekend bij de notaris. De kopers hebben voor de notaris bevestigd dat zij op de dag van de officiële verkoop reeds een eigen woningverzekering hadden afgesloten.
Vragen :
1)- Kan het verzekeringscontract als automatisch beëindigd worden beschouwd op de dag van de officiële verkoop ?
Gezien het "risico" onbestaande geworden is voor de 2 broers, daar zij geen eigenaars van de woning meer zijn.
2)- Het contract vervalt normaal gezien in september.
Kan het betaalde bedrag voor de periode tussen de verkoop en de volgende vervaldag teruggevorderd worden van de verzekering ?
3)- Of moet er in dit geval toch nog een opzeg gegeven worden ? En zo ja : vanaf welke datum en voor hoelang ?
Dank bij voorbaat voor uw advies.