Regres?

pattataolivia
Topic Starter

Regres?

#1 , 06 jul 2011 10:35

Ik heb onlangs mijn auto uitgeleend aan een vriend. Die veroorzaakte een auto-ongeval. Hierbij was er heel wat schade aan de wagen van een 3de. Zal mijn verzekeraar die schade vergoeden ? Heeft mijn verzekeraar recht van regres tegenover mij, of mijn vriend?

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2011 15:23

Is uw vriend opgenomen in polis als bestuurder van uw wagen.
Wat voor ongeval was het in een aantal gevallen is er regres mogelijk.

j.demoor

#3 , 07 jul 2011 09:30

“Art.3.§ 1. De verzekering moet waarborgen dat benadeelden schadeloos worden gesteld in geval van burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de eigenaar, van iedere houder en van iedere BESTUURDER van het verzekerde motorrijtuig...”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

‘Ik heb onlangs mijn auto uitgeleend aan een vriend. Die veroorzaakte een auto-ongeval.’

Die vriend was ‘bestuurder van het verzekerde motorrijtuig’ zodat uw verzekeraar de schade dient te vergoeden die hij veroorzaakte met uw auto.

“Art.88.De verzekeraar KAN zich, voor zover hij volgens de wet op de verzekeringsovereenkomst de prestaties had kunnen weigeren of verminderen, een recht van verhaal voorbehouden tegen de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, tegen de verzekerde die niet de verzekeringnemer is. De verzekeraar is op straffe van verval van zijn recht van verhaal verplicht de verzekeringnemer of, in voorkomend geval, de verzekerde die niet de verzekeringnemer is, kennis te geven van zijn voornemen om verhaal in te stellen zodra hij op de hoogte is van de feiten waarop dat besluit gegrond is...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Onderzoek daartoe dus zorgvuldig uw verzekeringspolis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Algemeen”