Hallo,
Begin september werd ik met de wagen van mijn vrouw aangereden door een bestelwagen. Deze reed achter mij in een zone 30 en kleefde echt op mijn achterbumper. Dit bleef duren tot ik aan de grote baan kwam. Net de grote baan opreden versnelde ik daar je er 70 mag rijden. Voordat ik het goed besef vloog de bestelwagen mij voorbij, maar wat hij blijkbaar niet had gezien was dat er een tegenligger aankwam. Hij had ook niet gezien dat hij mij eigenlijk voorbij vloog over de doorlopende witte streep. Doordat hij waarschijnlijk verschoot toen hij de tegenligger zag smeet hij zich terug rechts... waar ik dus eigenlijk reed. Hij nam mijn flank mee en duwde mij de berm in. Ik kwam op nog geen meter van een geparkeerde wagen tot stilstand. De bestelwagen die gaf terug gas bij en reed weg. De bestuurder achter de bestelwagen die alles zag gebeuren reed achter de bestelwagen aan en kom hem klemrijden. Ondertussen was ik terug uit de berm gereden en zag de bestelwagen een halve km verder stil met de andere wagen ervoor. Een geluk bij een ongeluk want hij stond klem net voor het politiebureau van Steenokkerzeel. Dus waren ze zeer snel ter plaats. Ik vroeg om een PV op te stellen daar hij toch zeer gevaarlijk gereden had, maar ze vertelde mij dat ik beter gewoon het aanrijdingsformulier moest invullen want dat anders maanden zou duren voordat mijn wagen hersteld zou worden. Wat ik dus ook gedaan heb.
De dag erop ging ik met mijn volledig correct ingevuld formulier naar mijn bank om deze aan mijn makelaar te overhandigen. Hij zei dat de expert mij zou contacteren en dat de wagen daarna binnen zou mogen voor herstelling. De expert liet 3 weken later pas iets van zich horen. Er werd een verslag opgemaakt en deze werd naar de verzekering gestuurd. ik had daarbij nog een verslag geschreven over het ongeval zelf samen met foto's van de plaats van het ongeval. Dit om zeker te zijn dat er niets fout zou lopen. Ik had ook een detail gemaakt van de opgelopen schade. Bij het nazien van de schade heb ik langst dezelfde kant als de aanrijding een kras gezien die er de zaterdag NIET op stond (ik had mijn wagen met de hand gewassen dus was dat wel opgemerkt geweest) Ik zette op het verslag dus dat ik een vermoeden had dat de kras achteraan ook een gevolg was van de aanrijding. Als je de richting van de kras bekeek leek het dus of er iets vooraan werd weggeslingerd en dat dit stuk tegen de zijkant is geslagen. Ik heb dus duidelijk gezegd dat ik een vermoeden had en niet dat ik 100% zeker was dat het van het ongeval was.
De verzekering heeft weken op zich laten wachten en liet niets meer van zich horen. Mailtjes bleven onbeantwoord, bellen bleek alleen maar een tijd en geldverspilling te zijn en via mijn makelaar kreeg ik ook maar bitter weinig informatie.
begin deze maand kreeg ik te horen dat het zo lang duurde omdat ze twijfels hadden over de schade achteraan (het gaat hier dus om een krasje van 3cm met een zeer lichte deuk) ze hebben samen met de expert beslist dat deze schade NIETS met het ongeval te maken had. En ze waren nu dus het volledig verslag gaan uitspitten om nog andere fouten op te zoeken... fouten die er natuurlijk niet waren.
Uiteindelijk kreeg ik via mijn makelaar te horen dat de wagen voor herstelling binnen mocht, maar dat ze enkel de schade zouden herstellen die opgegeven stond in het verslag. Verslag die ik opgevraagd had maar nooit gezien heb... Maar wat vast stond was dat ze die kras niet zouden vergoeden. Daar kon ik mee leven daar ik dus ook niet met zekerheid kon zeggen of het van het ongeval was of niet.
Vorige week mocht ik de wagen gaan ophalen. De zichtbare schade werd hersteld, maar zoals ik reeds al vermoede hebben ze dus enkel de rechtstreekse schade van de aanrijding hersteld en/of vernieuwd. De bestelwagen reed mij aan op mijn voorste wiel... waardoor het roulement langst die zijde beschadigd was en misschien ook mijn draagarm. Deze werd NIET hersteld want dat is volgens de expertise het gevolg van slijtage. De velg die ook beschadigd werd rechtstreeks door de aanrijding werd herspoten... of er een slag in zat of niet wisten ze niet (was niet voorzien om vervangen te worden enkel hersteld volgens het verslag) De spiegel net hetzelfde.... gewoon nieuw kapje erover en herspoten, maar dat hij los staat kan niet het gevolg zijn van de aanrijding (was niet bewezen dat hij niet los stond voor de aanrijding) en dan de rechter velg die beschadigd werd toen ik de berm inreed over de riolering hebben ze ook niet hersteld of vervangen.
Ik zei dat tegen mijn makelaar, maar zonder eigenlijk lastig te zijn of zo daar ik eigenlijk al blij was dat hij eindelijk hersteld was... zijn reactie was duidelijk. je mag blij zijn dat hij hersteld is want met je valse verklaring. Ik zei daar direct op dat ik NOOIT een valse verklaring heb afgelegd. Ik heb enkel een vermoeden maar meer niet. Het is dan 2 weken stil gebleven rond de zaak. Maar vorige vrijdag heb ik mijn makelaar gemaild om te horen hoe het zat met de uitbetaling van de band die ik direct na het ongeval heb moeten vervangen. Ik melde hem ook dat wij vanaf de vervaldatum onze omnium gingen opzeggen omdat de wagen toch van 2004 was en dus de omnium niet echt noodzakelijk meer is.
Deze morgen kreeg ik een telefoontje van mijn makelaar of ik kon langskomen. Wat ik dus ook direct deed.
Ik kreeg daar aangekomen de volgende zin van hem te horen. Hallo Steve, ik heb goed en slecht nieuws. Ze betalen je band volledig en het zal deze week nog op je rekening staan. het slechte nieuws is dat de verzekering beslist heeft om deze polis stop te zetten wegens valse verklaringen over het ongeval. Maar het strafste van al is dat ze mij het volgende voorstellen:
Ofwel teken ik zelf mijn opzegbrief en ga op een ander zonder dat ze verdere stappen ondernemen
Of ze schorsen mij met onmiddellijke ingang op basis van valse verklaringen waardoor ik waarschijnlijk GEEN verzekering meer zal kunnen krijgen bij een andere maatschappij.
MIJN VRAGEN ZIJN DE VOLGENDE:
Mag een verzekeringsmaatschappij zo handelen? Ze hebben geen enkel bewijs in handen van een zogezegd valse verklaring want ik heb nooit gezegd dat die kras zeker van het ongeval was. Mogen ze mij het mes op de keel leggen en mij eigenlijk verplichten dat document te onderteken waar ik zelf dus opzeg want de andere optie is niet echt rooskleurig? Als ik dit niet teken en wacht tot ze mij schorsen, maak ik een kans om dit aan te vechten en te winnen?
Of hou ik mijn mond, teken het document en mag blij zijn dat het zo goed afloopt?
En dan nog een vraagje.... kan ik op basis van hun houding tegenover dit dossier mijn andere polissen met dezelfde ingang als mijn auto polis stopzetten en deze allemaal verhuizen naar een andere maatschappij? Daar ze mij niet degelijk behandelde ben ik ervan overtuigd dat ze mij in de toekomst moest ik ooit nog iets voorhebben met een andere polis, waarschijnlijk ook even slecht zullen behandelen... want ik heb hier in mijn ogen helemaal niets verkeerd gezegd of gedaan.
Graag jullie mening en reacties want ik ben echt ten einde raad.