Schorsing autoverzekering

Aaivie
Topic Starter

Schorsing autoverzekering

#1 , 30 jun 2010 16:39

Hallo ik had graag raad gevraagd betreffende een probleem dat zich voordoet.

Ik heb een tijdje terug (een dikke twee weken) een ongeval gehad waarbij mijn spiegel afgereden werd en mijn zijkant van mijn wagen beschadigd raakte. De dader heeft vlucht misdrijf gepleegd.

Het algemeen gekende ongevalsaangifteformulier ingevuld en opgestuurd naar de verzekeringen (heb een omnium - of beter gezegd ik had een omnium) Bon die sturen de expert naar de garage en de dag erna krijgt de garage telefoon vd maatschappij om te zeggen dat ze niet tussenkomen aangezien de verzekering geschorst is wegen niet betaling.

Nu zegt de maatschappij dat ze meerdere aangetekende zendingen verstuurd heeft om de schorsing aan te kondigen. Echter mijn ouders hebben niets ontvangen (verzekering staat op mijn stiefpapa zijn naam - ik betaalde de rekeningen)

Door hetgeen wat er hier gebeurd is staat mijn stiefpa gevlagd als slechte betaler terwijl hier helemaal niets van waar is.

Nu hebben wij een afschrift gevraagd van alle documenten die verstuurd werden naar mijn ouders, of mij want wij vallen dus compleet uit de lucht.

Kunnen wij hier iets tegen doen, want ik moet binnenkort mijn wagen gaan halen bij de garage en dus zo snel mogelijk een andere verzekering te pakken krijgen.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
slivo

#2 , 30 jun 2010 22:44

Tot wanneer lopen uw laatste verzekeringspapieren?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 jul 2010 00:00

Kunnen wij hier iets tegen doen, want ik moet binnenkort mijn wagen gaan halen bij de garage en dus zo snel mogelijk een andere verzekering te pakken krijgen.
Een nieuwe polis bij een andere verzekertingmaatschappij gaat geen schade vergoeden die dateert van voor het afsluiten van de polis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 01 jul 2010 01:01

Je zou trachten je verzekering alsnog in orde te krijgen bij je huidige maatschappij en dit op belofte dat je de door hen uitgekeerde bedragen integraal aan hen zal terugbetalen in ruil voor het niet stijgen van je premie.

Hiermede kan niet alleen de naam je stiefpapa worden gezuiverd, maar tevens zou je de gebruikelijke weg kunnen volgen om dit schadegeval op zijn voordeligst af te handelen. In alle andere gevallen vrees ik dat de uiteindelijke eindkost een pak hoger zal uitvallen.
Handige documenten voor Personenrecht

Aaivie
Topic Starter

#5 , 01 jul 2010 13:18

Weet ik wel, ik bedoel het ook niet om het schadeval te dekken, maar door dit voorval voorval staat de verzekeringnemer (stiefpapa) en bestuurder (ik) beiden gevlagd als "wanbetaler"

en in zo een gevallen zijn niet alle maatschappijen even happig om je bij hun te laten verzekeren, tenzij er natuurlijk een of meerdere voorwaarden aan vasthangen

Aaivie
Topic Starter

#6 , 01 jul 2010 13:22

Je zou trachten je verzekering alsnog in orde te krijgen bij je huidige maatschappij en dit op belofte dat je de door hen uitgekeerde bedragen integraal aan hen zal terugbetalen in ruil voor het niet stijgen van je premie.

Hiermede kan niet alleen de naam je stiefpapa worden gezuiverd, maar tevens zou je de gebruikelijke weg kunnen volgen om dit schadegeval op zijn voordeligst af te handelen. In alle andere gevallen vrees ik dat de uiteindelijke eindkost een pak hoger zal uitvallen.
Ze weigeren helaas dus wat betreft de reparatiekosten weet ik al wat de prijs is, heb deze morgen de carrossier aan de lijn gehad. Het is een serieuze hap uit het budget maar nog betaalbaar +-1300€

en mijn stiefpa verstaat dat ik zijn naam gezuiverd wil zien maar raad mij af om de achterstallige premie onmiddellijk te betalen vooraleer we de transcriptie krijgen van de briefwisseling (aankondiging van schorsing enzo)

lucgescheiden

#7 , 01 jul 2010 14:05

lijkt me geen slecht idee van hem

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jul 2010 18:31

Indien u een aangetekend schrijven hebt ontvangen ...
1- welke datum staat op het laatste groene bewijs van de verzekering

2- aangetekende schrijvens --- aan wie verzonden op welk adres.

3- Wie was de verzekeringsnemer

4- Gezien aangetekend schrijben bent u niet meer verzekerd en MAG u het voertuig zonder verzekering niet meer in het verkeer brengen..
Los eerst dat probleem op - door desnoods onmiddellijk de premie te betalen -

Volgens mij ontbreekt er iets in het verhaal...

Rijden zonder verzekering nadat aangetekend schrijven is verstuurd --- is vragen om HEEL grote problemen
boetes om u tegen te zeggen + rijverbod met alle gevolgen van dien
Ook kan uw wagen met beslag gelegd worden en ingehouden indien u niet binnen een bepaalde periode de nodige geldige papieren laat zien bij politie.
Parket zal dan de verbeurdverklaring vorderen

Aaivie
Topic Starter

#9 , 07 jul 2010 11:27

Volgens mij ontbreekt er iets in het verhaal...

Rijden zonder verzekering nadat aangetekend schrijven is verstuurd --- is vragen om HEEL grote problemen
boetes om u tegen te zeggen + rijverbod met alle gevolgen van dien
Ook kan uw wagen met beslag gelegd worden en ingehouden indien u niet binnen een bepaalde periode de nodige geldige papieren laat zien bij politie.
Parket zal dan de verbeurdverklaring vorderen[/quote]

Ja dat besef ik ook dat ik door het oog van de naald gekropen ben. Ik had heus niet blijven rondrijden als we het AZ effectief ontvangen hebben. Wat betreft de verzekering -> dit is het eerste dat we in orde gebracht hebben (vandaar dat ik ook iets langer met de vervangwagen blijven rijden ben) kwestie van iets meer tijd te hebben om de verzekering van mijn eigen wagen opnieuw in orde te zetten

Anyhoe ik ben nu opnieuw verzekerd, en is het wachten op de transcripties van de verzekeringsmaatschappij om na te gaan waar het is fout gelopen

Franciscus

#10 , 07 jul 2010 18:03

...meerdere aangetekende schrijvens ...dat is mij niet duidelijk
een verzekering stuurt meestral een aanmaning en dan een aangetekend schrijven - daar moeten sporen van zijn oa met het registratienummer van de post.
Dat ze u maar copie geven van de schrijvens met datum en registratienummer.

PS ik heb het éénmaal geweten dat men de verkeerde heeft verwittigd.

mava105

#11 , 21 jul 2010 12:29

Blijkbaar is de poster een jonge bestuurder, die de verzekering genomen heeft op naar van de stiefvader om alzo een lagere premie te betalen. Die stiefvader is blijkbaar NIET de gebruikelijke bestuurder.
Dat op zich is ook al strafbaar en een reden voor uitsluiting door de verzekering.

lucgescheiden

#12 , 21 jul 2010 13:32

Indien zo, hoe wordt dit 'strafbaar' feit dan omzeild door firma's die er een vloot bedrijfswagens op na houden?

Het lijkt me overigens moeilijk te bewijzen of iemand de gebruikelijke bestuurder is of dat het voertuig slechts sporadisch aan hem wordt uigeleend.

bartvdv

#13 , 21 jul 2010 14:26

Indien zo, hoe wordt dit 'strafbaar' feit dan omzeild door firma's die er een vloot bedrijfswagens op na houden?
Door het betalen van een hogere verzekeringspremie.

lucgescheiden

#14 , 21 jul 2010 15:02

Een hogere verzekeringspremie op zich, kan volgens mij, nooit leiden tot het legaliseren van een wettelijk strafbaar feit.

bartvdv

#15 , 21 jul 2010 18:39

Er is toch een duidelijk verschil tussen een bedrijf dat een paar voertuigen heeft om het personeel zijn verplaatsingen mee te laten doen (op weg naar een vergadering buitenhuis, een dringende levering, ...), dat ook als dusdanig aangeeft aan de verzekeringsmaatschappij en daar een prijs voor betaalt; zelfs een logboek moet van bijhouden. En een particulier die een verzekering afsluit enkel en alleen om een goedkoper tarief te kunnen bedingen en dus eigenlijk valse informatie doorgeeft. Het gaat er gewoon om dat er bewust verkeerde informatie wordt doorgegeven i.v.m. het te verzekeren risico.

Terug naar “Algemeen”