Conflict bij opzegging hospitalisatieverzekering

sidewinder1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Conflict bij opzegging hospitalisatieverzekering

#1 , 05 dec 2024 15:36

Dag iedereen,

de jaarlijkse vervaldag van mijn hospitalisatieverzekering is 1/12. Voor de duidelijkheid, ik ben reeds meer dan één jaar klant.

Ik heb op 15/11 aan mijn verzekeringsagent laten weten dat ik wenste af te zien van een hernieuwing aangezien het maandelijkse premiebedrag aanzienlijk stijgt op die vervaldag.

Ik was namelijk onder de indruk dat bij een prijswijziging ik eenzijdig het contract kon stopzetten zonder 3 maand opzegtermijn voor de vervaldatum in acht te nemen. Echter betreft het een indexatie, dus gaat de verzekeraar niet mee in mijn verhaal.

Bijkomend zijn er echter enkele zaken waar iemand me meer licht over kan schijnen:

Op test-aankoop vond ik het volgende:
Op 18 oktober is dat gelukt: een wijziging van de wet van 04/04/2014 op de verzekeringen is op die dag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Deze zal pas op 1 oktober 2024 in werking treden en van toepassing zijn op contracten die na die datum worden afgesloten of stilzwijgend verlengd.

Deze wijziging is van toepassing op verzekeringscontracten zoals auto-, woon-, gezins- en hospitalisatieverzekeringen. En dit geldt voor contracten die van jaar tot jaar worden verlengd, tenzij je duidelijk bezwaar maakt (verzoek tot opzegging).
alsook
Je verzekeraar is verplicht om je bij elk premievervaldagbericht te herinneren aan je opzeggingsrecht. Het resterende saldo van de betaalde premie moet uiteraard aan je worden terugbetaald.
Op mijn betalingsbericht inzake de indexatie op de vervaldag van 1/12 vind ik geen herinnering inzake mijn opzeggingsrecht. Is dit correct of mogen zij verwijzen naar de algemene voorwaarden?

Volgens mijn verzekeringsagent geldt het volgende:
De overeenkomst moet cumulatief voldoen aan de volgende drie voorwaarden: - stilzwijgend verlengbaar zijn en een verzekering niet-leven betreffen; Merk op dat de ziekteverzekering en de AO-verzekering niet onderworpen zijn aan deze bepalingen.
Dan is de vraag: wat is de definitie van een ziekteverzekering? Gaat dit over de wettelijke ziekteverzekering die iedereen moet hebben, opgelegd door de overheid via de mutualiteit, of ook de aanvullende, zoals een hospitalisatieverzekering, die aanleunt bij een consumentenverzekering zoals je keuze hebt bij een voertuig, woning, etc.?

Op de FOD economie las ik dit i.v.m. de nieuwe wet inzake de versoepelde opzegging van een verzekering:
Opzegging na de eerste stilzwijgende verlenging (artikel 85/1, § 1 en § 2, van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen)
Stilzwijgend verlengbare overeenkomsten van de tak niet-leven afgesloten door consumenten (zie Art. I.1, 2° van het wetboek economisch recht) vanaf 1 oktober 2024, kunnen na een jaar op elk moment kosteloos worden opgezegd.

Een stilzwijgend verlengbare overeenkomst van de tak niet-leven die reeds door de consument was afgesloten voor 1 oktober 2024, en op of na 1 oktober 2024 stilzwijgend is verlengd, kan ook op elk moment kosteloos worden opgezegd.

In beide gevallen zal de beëindiging van de overeenkomst dan telkens twee maanden na het versturen van de opzegbrief (of de elektronische handtekening) ingaan.
Een hospitalisatieverzekering behoort tot de tak niet-leven, echter is er dan volgens Assuralia een uitzondering voor ziekteverzekering om deze wet niet toe te passen. Concreet geldt er dus volgens hun, of ook de verzekeraar, een standaard 3 maand opzegtermijn.

Zoals het er nu naar uitziet, zit ik nog één jaar vast aan dit contract terwijl mijn huidige toestand is dat ik momenteel ook verzekerd ben bij de mutualiteit voor een, weliswaar goedkopere, hospitalisatieverzekering. Met andere woorden, dubbel verzekerd.

Wat zijn mijn rechten / plichten?

Reclame