Opzegging brandverzekering

inne
Topic Starter

Opzegging brandverzekering

#1 , 14 aug 2008 16:31

Beste,

Ik heb vorig jaar een brandverzekering afgesloten als huurder van een appartement, ook voor de inboedel. Sinds 1 mei 2008 woon ik elders. Ik heb mijn brandverzekering echter niet tijdig opgezegd.

Nu vragen zij betaling voor het nieuwe jaar, maar aangezien ik er niet meer woon, lijkt het me absurd dat ik dit nog moet betalen.

Mijn vraag: Kan ik niet van deze verzekering afkomen door te stellen dat het verzekeringscontract geen voorwerp meer heeft, aangezien ik er niet meer woon en geen huurdersaansprakelijkheid meer riskeer mbt dit appartement?

Of moet ik toch betalen omdat ik nu eenmaal te laat heb opgezegd voor dit jaar?

Graag deskundig advies!

Alvast bedankt!

Inne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 aug 2008 11:10

De brandverzekering is een overeenkomst waarvoor geldt : “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek in uw overeenkomst de overeengekomen wijze om ze te beëindigen.

“Art.1126.Ieder contract heeft tot voorwerp iets dat een partij zich verbindt te geven, of dat een partij zich verbindt te doen of niet te doen.”(B.W.).

Art.1.In deze wet wordt verstaan onder :...I. Verzekering tot vergoeding van schade :verzekering waarbij de verzekeraar zich ertoe verbindt de prestatie te leveren die nodig is om de schade die de verzekerde geleden heeft of waarvoor hij aansprakelijk is, geheel of gedeeltelijk te vergoeden...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Onderzoek in uw polis of u nog vergoedbare schade kon lijden aan uw verhuisde inboedel en of u nog aansprakelijk kon zijn voor het niet meer gehuurde pand.Is dit niet het geval dan is uw verzekering inderdaad zonder voorwerp en geldt :“Art.1108.Tot de geldigheid van een overeenkomst zijn vier voorwaarden vereist :...Een bepaald voorwerp als inhoud van de verbintenis...”(B.W.).

Wend u zonodig tot : http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Algemeen”