Onlangs heeft een goede maat in mijn appartement schade berokkend (aan een glazen deur en gevolgschade aan trap en kast)
Hij heeft z'n familiale verzekering ingelicht. Ik gaf de zaak aan de blokpolis verzekering van het gebouw.
Offertes werden opgevraagd bij de verschillende leveranciers, de experts van de verzekering kwamen op inspectiebezoek en gaven hun goedkeuring voor de aangebrachte bestekken. De gelden werden ondertussen ook uitbetaald, echter ZONDER het BTW-bedrag.
De makelaar zei: "Bij deze wil ik u laten weten dat u vermelding in de mail inderdaad klopt in terugvordering naar de familiale van de aansprakelijke tegenpartij (aansprakelijkheidsverzekering). Wanneer wij de terugvordering doen bij de familiale hebben we inderdaad geen herstelfacturen nodig en kunnen we de volledige vergoeding vragen zonder aftrek franchise en inclusief btw. (...) Maar hier zijn er andere afspraken in een zaakschade-verzekering en hebben we wel de herstelfacturen nodig om de btw te kunnen vergoeden."
Vreemd, want ik heb op dit forum al vaker gelezen dat de BTW ook mede dient uitgekeerd te worden (wel vaak in de context van een voertuig: "Indien het voertuig van een niet BTW-plichtige bij een ongeval wordt beschadigd heeft de schadelijder recht op de BTW ongeacht of hij al dan niet de herstelling laat uitvoeren", de wet op de landsverdediging van 1992 (art. 1382 BW), ...
Ik heb contact opgenomen met de juridische dienst van Test-Aankoop en deze bevestigden deze stelling. Ze gaven me de raad om te vragen waar dit ergens in hun algemene voorwaarden stond. De makelaar antwoordde met volgende verwijzing: "Zie in de paragraaf: Taksen en Rechten. De schade omvat ook alle taksen en rechten in de mate dat zij door de begunstigde niet kunnen worden teruggevorderd. Bij schade aan de gebouwen vergoeden wij de taksen en rechten als de gebouwen opnieuw worden gebouwd of vervangen. Alle fiscale lasten op de vergoeding zelf zijn voor rekening van de begunstigde."
"Het factuur is dus het bewijs", concludeert de makelaar.
Kan iemand me nu AUB eens uitleggen of ik in aanmerking kom voor het BTW-bedrag zonder het moeten aanbrengen van verantwoordingsstukken? Ik heb toch in het verleden die BTW reeds betaald? Wat als ik niet wil herstellen?
Bedankt!