brandverzekering kelderlek buur

Dr. DoIknownYou
Topic Starter

brandverzekering kelderlek buur

#1 , 14 okt 2013 12:26

Hallo,

Er komt bij ons water door onze keldermuur. Op sommige momenten staat er +- 5 à 10 cm water over een oppervlak van 40m2. Ons huis staat in de rij.
Onze brandverzekering heeft een lekdetectie firma uitgestuurd. Deze heeft al 4 verschillende onderzoeken uitgevoerd. Onomstotelijk is nu bewezen dat het lek van een kapotte afvoerbuis komt van onze buur.
Dit lek “onderzoeken” heeft een jaar geduurd. Zelf heb ik foto's en fimpjes waar het water op sommige momenten echt wel door de muur stroomt.

We hebben een jaar verloren gezien we op het punt stonden kelderwerken uit te voeren (status sept 2012: offerte kelderwerken net niet getekend). Het is zonneklaar eerst de oorzaak van het probleem op te lossen: namelijk dat onze buur zijn kapotte buis vervangt.

Nu is het zo dat er 2 expertisebureaus (partij en tegenpartij) worden aangesteld om de schade te begroten. Gezien er nog geen kelderwerken zijn uitgevoerd, is de schade natuurlijk minimaal. De kelder brut/ onafgewerkt

Ik vraag me hetvolgende af:

Gezien men hier met de gekende oogkleppen kijkt, kijkt men naar de geleden schade.
Deze is minimaal en daarmee is voor de verzekeringsmaatschappijen de kous af vrees ik.
Zolang er rioolwater door onze keldermuur komt en de kelder blank zet, weerhoudt dit om kelderwerken volgens goed vakmanschap uit te voeren.

M'n gezond verstand zegt me dat ik m’n kelderwerken niet zal aanvangen vooraleer die kapotte buis vervangen is. Wanneer dit vervangen zal zijn, god zal het weten want m’n buur is weinig cooperatief. Hij wil zijn vloer gewoon niet opbreken. Zijn kelder interesseert hem niet want hij gebruikt deze niet.

Wat kan ik hier doen?
Als eigenaar krijg ik zelfs de verslagen van de verschillende onderzoeken zelfs niet ter inzage.
Dit kan toch geen gangbare praktijk zijn?

dank u,

Dr. DoIknownYou

PS. Het aller aller laatste is met advocaten beginnen (lees: hier wil ik niet mee beginnen want ik weet niet waar ik dan eindigen zal).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2013 12:42

Rioolwater :

Bel eens met de bouwpolitie van uw gemeente.

Dat (kan) lijden tot een dringend op te lossen probleem wegen gevaar openbare volksgezondheid.
Bij ons werd de woning onbewoonbaar verklaard.

Vandebos

#3 , 14 okt 2013 12:44

Als de buur weigert mee te werken rest er u weinig andere keuze dan deze middels advocaat voor het gerecht te dagen en bij vonnis tegen dwangsom deze te verplichten de nodige werken uit te voeren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2013 13:05

Bij ons wat het zijn eigen verzekering die dreigde om hen alle kosten - ook de experten en aannemer die bij mij aan het werken was geweest te laten betalen.

Dr. DoIknownYou
Topic Starter

#5 , 15 okt 2013 10:45

bedankt voor jullie reacties.

ik zal hem eerst aangetekend aanschrijven:

We hebben via de brandverzekering vernomen dat uw rioleringsbuis lek is.
Dat een herstelling de nodige tijd en organisatie van uw kant vereist, daar hebben we begrip voor.
In het kader van een goed nabuurschap twijfelen we er niet aan dat u hiervoor de nodige ernst aan de dag legt.

Zolang er rioolwater door onze keldermuur komt en dit onze kelder blank zet, weerhoudt dit om kelderwerken volgens goed vakmanschap uit te voeren. Via dit schrijven vragen we u vriendelijk zo spoedig mogelijk de nodige stappen te ondernemen om het lek definitief op te lossen.

Deze brief wordt u eveneens aangetekend opgestuurd.

Met vriendelijke groeten,

daarna zal ik verder zien wat de schade expert zegt en zal ik eens horen wat de bouwpolitie zegt
hem een ultimatum stellen is inderdaad ook een mogelijkheid (offertes voor de kelderwerken aantoonbaar)...
wat het rioolwater betreft, ik heb hiervan ook een analyse van (e coli bacterie aangetroffen).
misschien een vrederechter kontacteren als hij niet verder wil reageren op m'n aangetekend schrijven?

bedankt

Vandebos

#6 , 15 okt 2013 11:21

In een dergelijk schrijven dien je steeds termijnen vast te leggen anders heeft het later geen nut naar een ingebrekestelling toe. Je kan dus beter een paragraaf in de zin van:

"We hebben er alle begrip voor dat een dergelijke reparatie plannen en laten uitvoeren niet kan van vandaag op morgen. U dient er echter rekening mee te houden dat door het lek in uw afvoerbuis er ongezuiverd rioolwater in onze kelder loopt, met alle menselijke, hygiënische en mogelijke juridische gevolgen voor u van dien mocht de gemeente besluiten ons pand tijdelijk onbewoonbaar te verklaren tot het probleem is opgelost. Om dit scenario, mogelijke schadevergoedingen en langdurige rechtszaken te vermijden willen we u vriendelijk verzoeken ons voor maandag 18 november 2013 te laten weten wanneer dit probleem nog dit jaar wordt opgelost."

"Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Vriendelijkheid is altijd mooi maar als de buur u al mondeling heeft meegedeeld dat het hem niets kan schelen, vrees ik dat gewoon vriendelijk blijven in een AS niets zal oplossen.

basejumper

#7 , 15 okt 2013 19:28

Toch wel even oppassen met zelf aangetekende brieven sturen indien uw verzekeringsmaatschappij nog bezig is met het dossier. Normaliter heeft u ook rechtsbijstand in uw polis en kan u via deze rechtsbijstand beroep doen op juridische bijstand. Doe dat ook. Indien u zelf begint te schrijven en u doorkruist daarmee de strategie van uw verzekeraar is de kans groot dat deze zich terugtrekt. Uw advocaat zal overleggen met de verzekeringsmaatschappij zodat het dossier aan beide kanten op dezelfde wijze wordt benaderd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”