.... en kan iemand uitleggen wat de WET voorschrijft?
U vraagt , wij draaien....
30 JUNI 1996. - Koninklijk besluit betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon.
HOOFDSTUK III. - De prijsaanduiding van diensten.
Art. 14. § 1. De prijs van homogene diensten moet aangeduid worden door middel van een tarief aangebracht op een goed zichtbare manier en op een van buiten van de inrichting, het lokaal, het kraam of het voertuig waar de diensten te koop worden aangeboden, goed zichtbare plaats.
Art. 17. Het bestek vermeldt :
1° de naam en/of de maatschappelijke benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister;
2° de beschrijving en de aard van de te verlenen diensten en eventuele leveringen;
3° de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst;
4° de datum en de geldigheidsduur van het bestek;
5° de schatting van de duur van de uitvoering.
Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.
Er bestaat nergens wetgeving die verbiedt van prijs aan te rekenen voor een bestek . Art. 18 maakt zelfs een allusie over de prijs.
Wel is het zo dat de consument "moet ingelicht worden " .
Het inlichten kan gebeuren door een "aangebracht tarief op een goed zichtbare manier , en goed zichtbare plaats " ( Art. 14§1 ).
Dus bvb. aan de receptie kan een bordje : " bestekkosten worden aangerekend à rato van ...." voldoende zijn .
Concreet voor de TS :
Bij feit 1 ( garage ) is het best mogelijk dat dergelijk bordje aanwezig was .
Bij feit 2 ( schrijnwerker , en alles telefonisch ) : indien geen bewijs dat klant hiervan op de hoogte gebracht werd , géén bestekkosten .