geldt indexering als tariefverhoging?

roosje1979
Topic Starter

geldt indexering als tariefverhoging?

#1 , 15 mei 2012 08:46

Beste,

Ik heb hier alles eens rondgekeken maar vind geen eenduidig antwoord op mijn vraag.

Situatie. 2 maanden voor vervaldag brandverzekering appartement is het appartement verkocht. (compromis getekend)
Verzekeringsmakelaar raadt aan om de polis op te zeggen als ze een tariefverhoging uitvoeren.
Zodra ik de brief krijg, zie dat ze een nieuw indexcijfer hebben gebruikt. Maar ik kan de bedragen niet 1 op 1 vergelijken omdat de verzekering uit eigen initiatief het appartement hebben verzekerd van mijn vriendin (waar ik ben ingetrokken).

Ik stuur een AS om op te zeggen met mededeling van de tariefverhoging. Vandaag krijg ik een schrijven terug, dat ze de polis binnen een jaar zullen verbreken.

Hun AV vermelden wel: indexering: de premies zullen worden aangepast volgens de evolutie van de consumptieprijzen....

Kan ik de polis met reden opzeggen of moet ik verplicht betalen? (waardoor het appartement van mijn vriendin dus dubbel verzekerd is..)

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 16 mei 2012 19:32

Beste,

Als het appartement verkocht is valt het risisco weg. U moet enkel een bewijs van verkoop (attest notaris, copie akte...) aan uw verzekeringsmaatschappij bezorgen en op die basis de polis stopzetten.
Een indextaie op zich is geen tariefverhoging en geen geldige reden voor opzeg.
U zegt dat het appartement nu dubbel verzekerd is? je kan de nieuwe verzekeraard melden dat de oude verzekeraar de opzeg pas tegen volgend jaar aanneemt. De nieuwe verzekeraar zal dan de ingang van de polis ook met een jaar uitstellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roosje1979
Topic Starter

#3 , 16 mei 2012 21:44

Beste,

Het gaat eigenlijk over de inboedel van mijn appartement. Het appartement was verzekerd via een blokpolis en syndicus.

Na de verkoop van mijn appartement ben ik ingetrokken bij mijn vriendin, die uiteraard reeds zelf een verzekering voor de inboedel en appartement had.

Mijn verzekeringsagent zegt dat de polis niet wordt opgezegd door een verkoop omdat het gaat over een combinatie inboedel + familiale.
Na het nogmaals lezen van hun algemene voorwaarden, lees ik echter dat het contract afloopt van rechtswege als het verzekerde belang of voorwerp van verzekering verdwijnt.
Kan ik eisen dat het stuk 'inboedelverzekering' van rechtswege verdwijnt? (75€ van de totale factuur van 150€)

Reclame

basejumper

#4 , 16 jun 2012 16:14

Beste,

Het risico is niet verdwenen. Door de verkoop is het risico gebouw verdwenen en zal die waarborg geschrapt worden in de polis. Tenzij u uw inboedel mee verkocht heeft met het gebouw, is uw inboedel nog altijd in uw bezit en bent u gehouden de waarborg inboedel tot op vervaldatum bij de huidige verzekeraar te verzekeren. Uiteraard heeft uw vriending een verzekering : voor haar inboedel, niet voor de uwe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”