Recht van verhaal

zotje
Topic Starter

Recht van verhaal

#1 , 12 feb 2007 00:51

Geachte,

Wanneer bij een verkeersongeval 2 verzekeringsmaatschappijen betrokken zijn voor dezelfde partij (verzekering werkgever aangezien het ging om woon-werkverkeer en daarnaast de reguliere autoverzekering) en de fout is aan u te weiten, wordt vaak het recht van verhaal toegepast, indien ik mij niet vergis.

Normaliter is er een beperking op hoeveel maximaal kan teruggevorderd worden.
- Wat is dit plafond?
- Kunnen beide verzekeringen elk hun recht van verhaal uitoefenen (waarmee ik bedoel dat eigenlijk 2x dit plafond kan vereist worden) of maakt dit hier niet uit?

Recht van verhaal wordt ook vaak gebruikt wanneer er sprake is van dronkenschap. Maken verzekeringsmaatschappijen hier onderscheid tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap, waardoor alleen bij effectieve dronkenschap dit recht van verhaal kan toegepast worden of kunnen zij dit ook bij "enkel" alcoholintoxicatie?

Mvg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2007 11:12

Geachte,

Wanneer bij een verkeersongeval 2 verzekeringsmaatschappijen betrokken zijn voor dezelfde partij (verzekering werkgever aangezien het ging om woon-werkverkeer en daarnaast de reguliere autoverzekering) en de fout is aan u te weiten, wordt vaak het recht van verhaal toegepast, indien ik mij niet vergis.

Normaliter is er een beperking op hoeveel maximaal kan teruggevorderd worden.
- Wat is dit plafond?
- Kunnen beide verzekeringen elk hun recht van verhaal uitoefenen (waarmee ik bedoel dat eigenlijk 2x dit plafond kan vereist worden) of maakt dit hier niet uit?
Technisch juridisch is dit geen recht van verhaal. De wetsverzekeraar (= verzekeraar arbeidsongevallen) is gesubrogeerd in de rechten van het slachtoffer en kan aldus de uitkeringen die het aan het slachtoffer deed terugvorderen. Er is geen wettelijk plafond. De verzekeraar kan niet meer terugvorderen dan hetgeen hij betaald heeft en niet meer dan waar het slachtoffer in gemeen recht voor dezelfde schadepost aanspraak op kan maken.
Recht van verhaal wordt ook vaak gebruikt wanneer er sprake is van dronkenschap. Maken verzekeringsmaatschappijen hier onderscheid tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap, waardoor alleen bij effectieve dronkenschap dit recht van verhaal kan toegepast worden of kunnen zij dit ook bij "enkel" alcoholintoxicatie?
Mvg!
Zie de modelpolis W.A.M.- verzekering. Enkel dronkenschap.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Algemeen”