Graag had ik volgende vraag gesteld aangezien de schaarse rechtsleer die ik kan raadplegen me geen voldoening schenkt.
Het betreft de bestemming van het vermogen van een feitelijke verening bij de ontbinding.
Wij (= Scoutsgroep) willen onze statuten hieromtrent aanpassen.
1) Geldelijk vermogen: verschillende mogelijkheden worden onderzocht:
a) In bewaring geven bij Scouts en Gidsen Vlaanderen (Verbond)
om een eventuele heroprichting van de groep mogelijk te maken
b) In bewaring geven aan de parochie (vermoed dat hierop
het canonieke recht moet toegepast worden?)
2) Materiaal
Dit zou in eerste instantie VERKOCHT worden en de opbrengst wordt gevoegd bij het geldelijk vermogen (dit laatste wordt dan in bewaring gegeven). In eerste instantie wordt de voorkeur gegeven aan leiding (leiding krijgt dus als eerste de kans materiële vermogensbestanddelen te kopen), in tweede instantie de voorkeur voor verkoop aan verenigingen met hetzelfde doel en in derde instantie zou hetgeen overblijft weggeschonken worden aan verenigingen met hetzelfde doel
Mijn kennis omtrent het recht der verenigingen is echter nog te zeer beperkt.
1) Kan het geldelijk vermogen na de ontbinding van de FV wel in bewaring gegeven worden (in de meeste statuten van FV lees ik: schenking, verdeling tussen leden)
2) Is het wel mogelijk om het materiaal te verkopen vlak voor of na de ontbinding met als doel het geldelijk vermogen van de te ontbinden vennootschap aan te vullen? Dit lijkt me in strijd te zijn met het feit dat een FV een vereniging is zonder winstoogmerk (ook al wordt deze ontbonden)
Ik hoop dat iemand me hier een antwoord kan verschaffen, waarvoor dank.