Beste juridisch forum,
Ik ben een ex-werknemer van bedrijf X, en wilde jullie hulp vragen inzake enkele rare handelingen die er omtrend dit faillisement.
We werden als werknemers zonder enige papieren en geld doorgestuurd door onze baas, ... hij heeft ons op een klein papiertje zijn thuis tel. nr. gegeven en ons letterlijk buiten gezet. Auto's moesten we achterlaten, gsm's enz...
Op dat ogenblik hadden we al een 2-tal maanden geen loon meer gekregen, leveranciers werden al van in 2011 niet meer betaald zelfs. (De man bleef dromen van een grote deal binnen te halen, ... tevergeefs).
Ik ben daarop naar de vakbond gegaan, die hebben een schuldvordering enzovoorst opgestart.
Intussen werd de faling in het staatsblad geschreven.
Wat blijkt nu? De bedrijfsleider is nog geen twee weken verder zogenaamd 'overgenomen' door een van zijn concurrenten, hoewel intussen de aangestelde curator toch over het bedrijf en haar bezittingen beschikt. Het handelsfonds werd m.a.w door de achterdeur 'verkocht' aan een kameraad bij bedrijf Y van de bedrijfsleider, die prompt de man in kwestie een sales job aanbood, samen met een andere ex-aandeelhouder van het bedrijf X.
Intussen blijven de werknemers achter, zonder steun, zonder geld, we kunnen zelfs niet gaan stempelen aangezien er geen C4 werd afgeleverd. De auto's en het handelsfonds zijn nu opeens elders actief, en de schulden zijn bij bedrijf X achter gelaten.
Bedrijf X is een nv. waardoor ik de persoon zelf niet kan aanklagen, tenzij voor wanbeheer.
Kan je zomaar een bedrijf failliet laten gaan, om de enige waarde er van dan zelf via de achterdeur te verkopen aan een andere firma? Ik dacht dat je ofwel failliet ging, ofwel werd overgenomen... niet alle twee tegelijk.
alle info of raad is welkom...
Rudi C.