Loon uit vennootschap

DriesS
Topic Starter

Loon uit vennootschap

#1 , 17 feb 2012 13:36

Enkele maanden geleden ben ik van een éénmanszaak naar een Comm.V overgeschakeld daar het interessanter was omwille van een jaarlijkse omzet > € 50.000.

Nu heb ik me in begin telkens € 1.500 loon uitgeschreven maar onlangs heb ik vernomen dat het beter zou zijn de gelden in de vennootschap te laten omdat dit meer opbrengt.
Momenteel woon ik nog bij mijn ouders dus heb niet zoveel loon nodig, is het dan zo dat het interessanter is om mezelf bijvoorbeeld dan maar € 500 per maand uit te schrijven als loon?

Zoja, kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Veronderstel dat ik volgende jaarlijkse cijfers heb :
Omzet 50.000 €
Kosten 12.000 €
Km vergoeding 1.524 €

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#2 , 18 feb 2012 15:54

Heeft vooral te maken met de belastingen die je betaalt (en of jij die betaalt of de vennootschap :-) ). Voor precieze cijfers ga je best eens bij de boekhouder langs, maar het komt erop neer dat er veel voordeliger manieren zijn om geld uit je vennootschap te halen (divident bv, of huur en onkosten).Hoe hoger je loon, hoe meer belastingen en sociale bijdrage jij zelf betaalt (wordt immers net berekend op het loon dat je uit je vennootschap haalt, niet op je omzet).

Hou ook rekening met je forfaitaire onkostenvergoeding: wordt niet belast en is vrij van sociale bijdragen en is voor je vennootschap volledig fiscaal aftrekbaar.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”