Ontslagen door VZW

keon109
Topic Starter

Ontslagen door VZW

#1 , 01 feb 2012 08:15

Beste,

Ik kreeg gisteren avond een mail van de VZW waarin ik lid ben. Hierin werd meegedeeld dat ik op staande voet en direct ben geschrapt van de ledenlijst.

Deze beslissing nam het bestuur van de VZW naar aanleiding van mijn internet gebruik op facebook over de club. Maar meer informatie heb ik niet gekregen over mijn ontslag.

Kunnen ze dit zomaar? Een persoon uit een club weren zonder hem gehoord te hebben en met een reden waarvan ik denk dat deze zeker geen ontslag waardig is?

Ik heb het huishoudelijk reglement reeds nagekeken maar hierin staat niets over eventuele schrappingen van leden. Ik vermoed dat dan gewoon de VZW wetgeving telt, niet?

groeten
Koen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 feb 2012 09:09

“Art.4...Een besluit van de algemene vergadering is vereist voor :...7° de uitsluiting van een lid...”(27 JUNI 1921. - Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanfrancus van Pavia

#3 , 03 feb 2012 02:01

Als de vzw een publiekrechtelijk orgaan was kon u beroepen op de hoorplicht wat een algemeen rechtsbeginsel. Alsook in het arbeidsrecht bestaat er zulke verplichting. Maar in een VZW... Audi et alteram partem... In het Nederlands vennootschapsrecht is die impliciet afgeleid uit de vigerende bepalingen bij het ontslaan van haar bestuurders. In het Huishoudelijk reglement van de Vlaamse Vereniging voor Cliëntgericht-Experiëntiële Psychotherapie en Counseling vzw staat de hoorplicht ingeschreven bij het ontslaan van een lid. En ook in het Belgisch recht is weliswaar via de jurisprudentie de hoorplicht in de privaatrechtelijke verenigingen erkend!
Dus het ontslagbesluit is onregelmatig tot stand gekomen.
Cassatie zaait wat mist

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”