BVBA oprichten vennoot heeft beroepskennis

DD007
Topic Starter

BVBA oprichten vennoot heeft beroepskennis

#1 , 18 mei 2011 16:19

Wij zijn van plan een bvba op te richten, ikzelf beschik over mijn attest bedrijfsbeheer maar niet over de beroepskennis ( kom 8 weken tekort om praktijkervaring voor te leggen !!! )
Nu kan iemand in dienst nemen met de nodige beroepskennis ( kost volgens pc 3500Euro/maand ), wat ons financieel plan danig in de war zal sturen... en ons een te groot risico lijkt!

Of een bvba oprichten en mijn vriend, die wel over de nodige beroepskennis beschikt vennoot te maken?
Kan ik dit? Als ik hem genoeg aandelen van de bvba geef? Kan hij dit combineren met zijn huidige job of zal hij daadwerkelijk de dagelijkse gang van zaken moeten waarnemen in ons bedrijf? zal hij hiervoor rsz moeten betalen of kan hij onbezoldigd werken?

Allemaal veel vragen maar ik hoop dat iemand mij raad kan geven hierin, alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2011 12:35

Ik heb een 15 jaar geleden eens voor iemand mijn beroeps kennis geleend tot hij in orde was, en dit was een BVBA en ik moest 33% van de aandelen bezitten, wat hij toen ook gedaan heeft en als hij in orde kwam zijn mijn aandelen dan terug naar hem gegaan natuurlijk!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DD007
Topic Starter

#3 , 19 mei 2011 12:47

Bedankt voor je antwoord!
Deze middag heb ik afspraak bij de boekhouder om meer info hieromtrent.
Maar kreeg jij dan ook een bezoldiging uitbetaald of niet?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2011 14:46

Neen, ik was toen wel een zelfstandige die ook een horeca zaak had, nu op pensioen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor

#5 , 20 mei 2011 11:33

“Art.9...§ 2. Indien de handels- of ambachtsactiviteit wordt uitgeoefend door een rechtspersoon, wordt de basiskennis van het bedrijfsbeheer en/of de beroepsbekwaamheid bewezen door : 1° de natuurlijke persoon die bewijst dat hij ORGAAN is van de rechtspersoon, door middel van de registratie ervan in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door de benoemingsakte bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad of neergelegd bij de griffie van de rechtbank van koophandel met het oog op die bekendmaking; 2° de natuurlijke persoon die met de rechtspersoon is verbonden met een ARBEIDSCONTRACT van onbepaalde duur, aan wie het dagelijks bestuur en/of de dagelijkse technische leiding van de rechtspersoon of van de beroepswerkzaamheid werd opgedragen.“(21 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot uitvoering van Hoofdstuk I van Titel II van de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap).

“Art.255.De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid wordt bestuurd door een of meer personen, al dan niet bezoldigd, al dan niet vennoten...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).
Voornoemde personen zijn ‘organen’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”