Vraag mbt BVBA en EBVBA

Sofie83
Topic Starter

Vraag mbt BVBA en EBVBA

#1 , 20 feb 2011 21:23

Beste,

In het kader van mijn opleiding bedrijfsbeheer zou ik graag even het volgende willen checken:

- Stel dat je een zaak wil oprichten die niet een extreem groot kapitaal vereist maar toch een kapitaal die je zelf niet beschikbaar hebt.
Je hebt in de kennissenkring een vriend die er wel warmpjes voor zit, en die geldschieter wil worden.
Wordt hierbij de bvba aangeraden als ondernemingsvorm?
Of kan eventueel ook de ebvba een oplossing zijn? (of dienen de vennoot en de zaakvoerder van een ebvba één en dezelfde persoon te zijn?)

- Kan je gemakkelijk overschakelen van een eenmanszaak naar een ebvba?
Bvb. een vrouw baat een frituur uit en wil dit uitbreiden naar een restaurant omdat haar zoon net afgestudeerd is als kok.
Kan zij bvb. van een eenmanszaak naar een ebvba omschakelen? (want de zoon heeft nog geen financiële middelen)
Of zou hierbij de bvba toch ook de aangewezen ondernemingsvorm zijn?

De ebvba is me nog een beetje onduidelijk (en op internet vind ik er te weinig praktijkgerichte info over).
Het zou me helpen als ik hiervoor beroep kan doen op jullie professionele advies ... :)
Alvast bedankt voor jullie reacties!

mvg,
Sofie

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding