bvba met bekende opstarten...

plentycoups
Topic Starter

bvba met bekende opstarten...

#1 , 19 dec 2010 16:32

omdat het moeilijk is alleen te starten, omdat onze kennis over de dingen verdeeld is, heeft een bekende voorgesteld met ons 2 op te starten... (ieder heeft zijn kennis van de dingen)
maar hoe gaat dat in zijn werk?? als we ieder 50/50 doen?
we betalen ons ieder hetzelfde bedrag per maand uit, en wat als de een een grote auto wil, en jij vb iets anders met dat geld wil doen, hoe word de pot eerlijk verdeeld?.. ik bedoel hoe kan je alles eerlijk verdelen?
het gaat hier over koper en verkoper bij elkaar brengen, en daar een procent van krijgen...
wat als vb na 10 jaar 100000 euro in de bvba zit, en ik wil stoppen??
bedankt voor antwoorden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2010 22:46

Mag u handeldrijven. De nodige diploma's en of brevetten.. vestingingsattest enz.
Een zaak opstarten en beginnen over een grote auto??

mava105

#3 , 20 dec 2010 11:47

Een zaak opstarten en beginnen over een grote auto??
Het zij juist dedie er het eerst het bijltje bij neerleggen, vrijwillig of verplicht.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 dec 2010 09:55

‘wat als vb na 10 jaar 100000 euro in de bvba zit, en ik wil stoppen?? ‘ vereist toepassing van :

“Art.249.§ 1. Onverminderd strengere bepalingen in de statuten mogen de aandelen van een vennoot, op straffe van nietigheid, niet worden overgedragen onder de levenden en ook niet overgaan wegens overlijden dan met instemming van ten minste de helft van de vennoten die ten minste drie vierde van het kapitaal bezitten, na aftrek van de rechten waarvan de overdracht is voorgesteld. Tenzij de statuten anders bepalen, is die instemming evenwel niet vereist wanneer de aandelen overgedragen worden of overgaan : 1° aan een vennoot; 2° aan de echtgenoot van de overdrager of van de erflater; 3° aan de bloedverwanten in de rechte opgaande of in de rechte nederdalende lijn; 4° aan andere door de statuten toegelaten personen. De regelen inzake overdracht onder levenden zijn van toepassing bij de overdracht door of ten voordele van een rechtspersoon.(7 MEI 1999. - Wet houdende het wetboek van vennootschappen).

Art.251. Behoudens bijzondere bepalingen in de statuten kunnen de belanghebbenden tegen de weigering van de toelating van een overdracht onder de levenden opkomen voor de bevoegde rechtbank, in kort geding, na behoorlijke dagvaarding van degenen die zich tegen de overdracht verzetten. De bevoegde rechtbank is die van de zetel van de vennootschap. Wordt de weigering willekeurig geoordeeld, dan hebben de vennoten die zich verzet hebben, drie maanden te rekenen van de beschikking, om kopers te vinden voor de prijs en op de voorwaarden bepaald in de statuten. Bij gebreke van statutaire bepalingen en van overeenstemming tussen de belanghebbenden worden prijs en voorwaarden vastgesteld door de bevoegde rechtbank, op verzoek van de meest gerede partij en na behoorlijke dagvaarding van de tegenpartij; indien afbetaling wordt toegestaan, mogen de termijnen niet gespreid worden over meer dan vijf jaar te rekenen van de uitoefening van het optierecht; de gekochte aandelen zijn niet vatbaar voor overdracht zolang de prijs niet volledig betaald is. Indien de koop niet binnen de termijn van drie maanden tot stand is gekomen, kan de overdrager de ontbinding van de vennootschap vorderen, doch hij moet dit recht uitoefenen binnen veertig dagen na het verstrijken van die termijn.”(7 MEI 1999. - Wet houdende het wetboek van vennootschappen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#5 , 21 dec 2010 11:09

En meestal hebben/hadden die veel noten op hun zang als ze bij ons moesten zijn. :D

plentycoups
Topic Starter

#6 , 21 dec 2010 20:38

vraag me gewoon af als je met iemand die je kent een zaak begint, en hij wil vb een auto kopen en andere dingen, waar ik helemaal niet achter zou staan...
hoe dat word geregeld, je weet nooit hoe iemand juist is tot je er mee in zee gaat, en daar sta ik wat terughoudend ertegenover...
die auto was gewoon een voorbeeld, iets wat bij me opkwam... dat is het laatste waar ik m'n geld zou willen insteken.
bedankt alvaste :) voor de opmerkingen

basejumper

#7 , 25 dec 2010 11:45

Een veel gebruikte oplossing in deze problematiek :

Beide vennoten richten elk een managementvennootschap op. Deze managementvennootschappen nemen elk 50 % van de aandelen van de BVBA. De BVBA betaalt aan elk van de vennootschappen 50 % van de afgesproken managementsfees. Elke vennoot kan dan via zijn eigen managementvennootschap doen wat hij wil. Als er reserves worden opgebouwd in de BVBA kaunnen die ten gepasten tijde als dividendbetalingen worden uitgekeerd aan de managementvennootschappen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”