Wegens oplopende spanningen wens een vennoot en mede-oprichter van onze NV het bedrijf te verlaten. 34% van de aandelen van de NV zijn in het bezit van zijn bvba. Er bestaat geen contract die de modaliteiten van de samenwerking en een ontslag beschrijven. Er is eveneens geen regel neergeschreven m.b.t. hoe de verkoop van aandelen dient de geschieden buiten een ongeschreven akkoord dat de vennoten altijd voorrang krijgen bij verkoop.
De relatie is eerder gespannen te noemen nadat uitkwam dat deze vennoot fondsen van de NV gebruikte voor projecten van zijn bvba. Hij gebruikt vrij dreigende taal en we zijn dus bezorgd over de modaliteiten van zijn ontslag en de terugkoop van zijn aandelen. We weten eveneens dat deze vennoot zware financiële problemen heeft met zijn bvba.
Een sms die we dit weekend ontvingen blijkt hoe onbezonnen, dreigend en onverantwoord deze vennoot momenteel is.
Het liefst zou ik zijn ontslag willen aanvaarden zonder opzegperiode. Kan dit? Dienen we buiten de normale vergoedingen nog betalingen te gebeuren in de vorm van bonussen op omzet? Bij wie dien ik terrecht voor de schatting van de waarde van het bedrijf?
Deze vennoot heeft toegang tot de rekeningen en heeft eveneens een visa-kaart op het bedrijf. Gegeven zijn financiële problemen zou ik dit snel willen blokkeren. Kan ik eenzijdig als zaakvoerder de toegang tot de rekeningen laten blokkeren door de bank?
Welk document dient opgemaakt te worden om zijn ontslagname te betekenen zonder daarom reeds de kwestie van de aandelen te moeten beschrijven?
Hartelijk dank voor een eventuele snelle reactie.
Vriendelijke groeten