Beste
Ik had vorig jaar een voorschot betaald voor de levering en plaatsing van ramen en deuren. Echter de ramenleverancier is een aantal maanden later failliet gegaan. Het gaat hier over een eenmanszaak en via Regsol zag ik dat die zaak op zijn eigen naam stond, ipv de naam die op de factuur stond vermeld.
Wegens gebrek aan activa (natuurlijk!!) heb ik dus mijn voorschot niet kunnen terugvorderen en dat gaat misschien ook niet meer gebeuren.
Maar toch heb ik een aantal vragen:
1) de zaakvoerder heeft geen kwijtschelding van zijn schulden aangevraagd, dus ik kan in principe mijn geld nog steeds terugeisen via een deurwaarder. Maar ik heb gelezen dat die wolven er toch niet op reageren omdat de deurwaarder zonder een vonnis niet echt afdwingbaar is. Begrijp ik dat goed?
2) het is niet zeker waar de zaakvoerder woont, hij heeft zo veel adressen en in het faillissementsvonnis staat zelfs dat hij afgeschreven is en dan staat er een nieuw adres in vermeld, maar ook dat adres klopt niet. Hoe vind je zo iemand?
3) diezelfde zaakvoerder heeft nog voor de opening van zijn faillissement (één maand daarvoor) een nieuwe BV opgestart met 2 andere oprichters. Daar hebben ze maar 1 EURO in de zaak gestort. Dus hij heeft één zaak afgesloten en nu gaat hij met zijn nieuwe zaak mensen bedriegen. Hoe kan je zo iemand aangeven? Ik vind het gewoon niet kunnen dat zulke bedriegers zonder straf er van af komen!!
4) de zaakvoerder had nog voor dat ik wist dat hij failliet ging een papier opgemaakt (handgeschreven) waarin hij dus uitdrukkelijk heeft geschreven dat hij het voorschot zou terugbetalen indien de ramen niet voor de afgesproken datum werden geleverd. Hij maakte zelfs een credit nota op, maar is dus in gebreke gebleven om het terug te betalen. Kan ik die handgeschreven verklaring en de credit nota nog steeds tegen hem gebruiken?
Alvast bedankt om te antwoorden!