naam venootschap vs naam zaak

timur
Topic Starter

naam venootschap vs naam zaak

#1 , 11 jan 2009 02:01

Hallo,

ik ben even wat research aan het doen voor onze (misschien) toekomstige vennootschap.
Ik vroeg mij dus af: wij zijn van plan om een bvba te starten met een bepaalde naam (bv ONZE Groep). Is het mogelijk dat de naam van de zaak iets anders is dan de naam van de vennootschap (bv. OnScreen Productie)?

Nog een extra vraagje 8)
We zouden ook in meer dan één tak van een bepaalde sector actief zijn maar willen dat met dezelfde vennootschap doen. Kunnen we in onze vennootschap onderafdelingen maken (bv. productie/distributie) en ze een welbepaalde naam geven? Moet dit statutair bepaald zijn?

Vriendelijke bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
timur
Topic Starter

#2 , 13 jan 2009 20:11

Kan iemand mij helpen?

Bedankt

Rebel-with-a-cause

#3 , 15 jan 2009 09:42

Heb je UNIZO al eens gecontacteerd?

Reclame

timur
Topic Starter

#4 , 15 jan 2009 14:02

Eerst en vooral wil ik bedanken voor je antwoord

Ja daar heb ik al een afspraak mee gehad maar ik heb toen die vraag niet gesteld. (Zat daar nog niet mee in...)

PS ik vroeg mij ook af of dit een moeilijke kwestie was, omdat het toch een tijdje duurde voordat iemand antwoordde vergeleken met mijn andere posts

Met vriendelijke groeten,

Timur

artemis

#5 , 15 jan 2009 14:31

Timur, dat kan perfect volgens mij. Bij winkels is het vaak zo dat de naam van de winkel helemaal anders is dan de naam van de vennootschap. De facturen van en aan jou dienen dan wel te gebeuren op de vennootschapsnaam.
Zo kan je bv meerdere winkels hebben met eenzelfde naam, maar aparte vennootschappen hebben voor elke winkel.
Hetzelfde met het adres. Het uitbatingsadres hoeft niet hetzelfde te zijn als de maatschappelijke zetel.

Je tweede vraag is meer iets voor een boekhouder.

timur
Topic Starter

#6 , 15 jan 2009 17:00

Moet ik dan de naam die we gaan gebruiken in de statuten laten opnemen? Op welke manier?

Wat betreft de tweede vraag: volgens mij mag je verschillende afdelingen hebben in een vennootschap maar ik ben daar niet zeker van, vandaar dat ik het vraag. (De verschillende 'afdelingen' fungeren weliswaar allemaal onder dezelfde vennootschap)

Bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2009 14:48

de naam van de firma is een zaak - de naam van de vestiging of vestigingen kan daarvan totaal verschillen.

wat de activiteiten betreft : deze moeten voldoen aan de codes die corresponderen met de NACE nummers - die zijn zeker gekend bij de boekhouder en ook via zoekrobot

Opletten u moet wel bevoegd zijn om die specifieke activiteiten uit te voeren dus u moet in bezit zijn van een attest om handel te drijven ( of voldoen aan de voorwaarden vb diploma)

voor sommige beroepen heeft men een vestigingsattest nodig en of een registratienummer ( installateur CV). Voor andere vrije beroepen moet men lid zijn van de orde van...

U kan dus perfect handel drijven als cateraar ( attest kok) - fietshersteller ( attest fietsmaker) -- computerdeskundige ( algemeen attest ) en dagbladhandelaar ( algemeen attest) - zolang al deze gegevens maar in uw statuten staan

Het beste is de namen daar ook in te zetten om ze zeker geregistreerd te hebben tov derden vb ook voor uw website

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”