Aandelen kopen van met eigen middelen

guyr26
Topic Starter

Aandelen kopen van met eigen middelen

#1 , 08 okt 2008 08:25

Hallo,

Ik mezelf inkopen in een bvba. Nu het ik niet genoeg eigen vermogen om dit volledig zelf te bekostigen. Wel hebben we genoeg gemeenschappelijk vermogen. ( ik ben getrouwd onder wettelijk stelsel ).

Kan ik op 1 of andere manier deze aandelen kopen met eigen vermogen ? Zodat ik later bij een eventuele scheiding haar niet telkens de helft van eventuele winsten moet uitkeren.

Alvast dank voor een antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 08 okt 2008 09:04

U kan het bedrag in eigen naam lenen.

guyr26
Topic Starter

#3 , 08 okt 2008 09:24

Heb ik aan gedacht, maar met welk geld betaal ik dat terug ?

Reclame

YoeriS

#4 , 09 okt 2008 16:44

Ik veronderstel dat als ge u gaat inkopen in een bvba dat ge daar dan toch ook wel geld in gaat verdienen? Wat zou anders de reden zijn dat u geld injecteert...

guyr26
Topic Starter

#5 , 10 okt 2008 07:39

Ja, want de werk BVBA huurt mij in als management BVBA.

en vermits we met 3 management BVBA's zijn en 3 aandeelhouders ( dezelfde als management BVBA's.

De vraag blijft dus of ik op 1 of andere manier eigen vermogen kan genereren.

Bedankt voor een antwoord

Beachcomber

#6 , 10 okt 2008 09:16

Die lening betaalt u met eigen middelen, dwz met uw eigen verdiensten. Aangezien u die lening uitdrukkelijk in eigen naam heeft genomen, zal wat er mee aangekocht is ook uitdrukkelijk in uw eigen vermogen vallen. Ik raad u evenwel aan om zo'n transactie vast te leggen bij een notaris. U zal waarschijnlijk uw huwelijksovereenkomst moeten wijzigen.

Indien u dit achter de rug van uw partner doet zal de rechtbank in geval van een echtscheiding waarschijnlijk oordelen dat wat u verdiende (zijnde de aandelen die mettertijd terugbetaald worden) in het gemeenschappelijk vermogen vallen (gemeenschappelijkheid van aanwinsten).
Laatst gewijzigd door Beachcomber op 10 okt 2008 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

guyr26
Topic Starter

#7 , 10 okt 2008 09:29

Uiteraard doe ik dit niet achter haar rug.

Maar bedankt voor de informatie. Enige mogelijkheid is dus huwelkscontract aanpassen zodat mijn verdiensten vanaf nu tot mijn eigen vermogen gaan behoren.

Ik denk niet dat dit een optie is, maar het is in alle geval duidelijk nu.

mijnhuurder

#8 , 03 jan 2009 20:47

Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom uw echtgenote een probleem zou hebben met een zuivere scheiding van goederen, ik begrijp uit bovenstaande dat u zelfstandige bent.

In dat geval is het sowieso verstandig om elkaar te beschermen, het kan zelfs op een bepaald moment interessant zijn voor u om bepaalde bezittingen bij uw vrouw onder te brengen om ze zo te beschermen van eventuele toekomstige schuldeisers.

Toen ik zelfstandige werd voor 100% is dat het eerste wat wij gedaan hebben en dat was met wederzijdse wil (moesten toen zelfs nog voor de rechter daarvoor, dus het was wel duidelijk).
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”