Kapitaalsverhoging in een EBVBA

roy
Topic Starter

Kapitaalsverhoging in een EBVBA

#1 , 16 aug 2010 13:45

Mijn EBVBA heeft behoorlijk wat schulden aan mij privé. Deze schulden wil ik laten verdwijnen door een kapitaalsverhoging door inbreng in geld door te voeren.
Hiervoor zal een statutenwijziging met notariële akte opgemaakt moeten worden.
In feite komt er geen geld aan te pas, de schulden aan mij privé verdwijnen en het kapitaal wordt verhoogd.
Mijn vraag is of ik als enige vennoot en enige zaakvoerder ook een bewijs van storting op een rekening van de EBVBA moet hebben.
Bij voorbaat bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MadMax

#2 , 19 aug 2010 00:31

U stelt in eerste instantie een inbreng in cash voorop.

Uit uw uitleg leid ik echter af dat u uw schuldvordering op de vennootschap inbrengt.

Behoudens vergissing, is dit echter een inbreng in natura, dewelke de nodige formaliteiten met zich meebrengt (o.a. tussenkomst revisor + verslagen zaakvoerder/revisor).

bartvdv

#3 , 19 aug 2010 09:08

Waarom zou je dat doen? Je kan van zodra er voldoende geld in de onderneming zit de schuld beetje bij beetje laten terugbetalen zonder dat het aanzien wordt als loon. Ondertussen krijg je ook nog interesten op die schuld. Het lijkt me beter dat je een en ander doorpraat met je boekhouder over de noodzakelijkheid hiervan; maakt de bank bezwaar tegen de hoge rekening courant?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”