Hallo,
Ik ben van plan om een BV in bijberoep op te richten. Puur voor consultancy, er zullen geen commerciele activiteiten plaatsvinden (buiten thuiswerk voor 1 persoon op laptop).
Ik huur mijn appartement, en heb van de huurder toestemming gekregen om het appartement te gebruiken als maatschappelijk zetel. Maar ik zou dan enige extra kosten die de verhuurder hierdoor zal ontvangen op mijn eigen rekening moeten nemen.
Ik ben niet van plan om de huur te betalen via het bedrijf (het blijft betaald worden uit persoonlijke inkomsten), omdat ik niet wil dat de huurinkomsten zullen belast worden als huurinkomsten ipv het lagere tarief Kadastraal inkomen - klopt dit? Dus het bedrijf betaalt 0 huur voor de maatschappelijk zetel.
Ik heb vernomen dat ik een provinciebelasting (Antwerpen) van 109 euro zou moeten betalen, die rekening zal het bedrijf ontvangen (provincie raadpleegt dit via KBO?).
Weet iemand of mijn verhuurder enige andere impact zou hebben omwille van dit? Indien ja, wat zijn de kosten die met zich meedragen?
Is dit in het algemeen een goed idee, aangezien verhuurder toestemming geeft?
Dank u voor jullie antwoord.