Huuradres als maatschappelijk zetel van nieuwe vennootschap

Arsenalman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huuradres als maatschappelijk zetel van nieuwe vennootschap

#1 , 16 okt 2024 11:58

Hallo,

Ik ben van plan om een BV in bijberoep op te richten. Puur voor consultancy, er zullen geen commerciele activiteiten plaatsvinden (buiten thuiswerk voor 1 persoon op laptop).

Ik huur mijn appartement, en heb van de huurder toestemming gekregen om het appartement te gebruiken als maatschappelijk zetel. Maar ik zou dan enige extra kosten die de verhuurder hierdoor zal ontvangen op mijn eigen rekening moeten nemen.

Ik ben niet van plan om de huur te betalen via het bedrijf (het blijft betaald worden uit persoonlijke inkomsten), omdat ik niet wil dat de huurinkomsten zullen belast worden als huurinkomsten ipv het lagere tarief Kadastraal inkomen - klopt dit? Dus het bedrijf betaalt 0 huur voor de maatschappelijk zetel.

Ik heb vernomen dat ik een provinciebelasting (Antwerpen) van 109 euro zou moeten betalen, die rekening zal het bedrijf ontvangen (provincie raadpleegt dit via KBO?).

Weet iemand of mijn verhuurder enige andere impact zou hebben omwille van dit? Indien ja, wat zijn de kosten die met zich meedragen?

Is dit in het algemeen een goed idee, aangezien verhuurder toestemming geeft?

Dank u voor jullie antwoord.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2024 12:07

Klopt wat je zegt.

Bij niet inbrengen kosten huur is er geen financiële impact voor de verhuurder. Je hebt ook akkoord, dus dat is ok.

Provinciebelasting is inderdaad een vaste kost die bij mijn weten in elke Vlaamse provincie behalve Vlaams-Brabant verschuldigd is. Dit komt vanzelf wel binnen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”