Product gekocht via bol.com partner verkoper weigert factuur

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Product gekocht via bol.com partner verkoper weigert factuur

#1 , 10 nov 2023 12:58

Beste,

Ik heb in 2022 via bol.com een product aangekocht. Hierbij was het niet duidelijk dat deze via een externe verkoper werd verkocht.
Aangezien ik een zelfstandig functie uitoefen en het in de belasting als kost inbracht heb ik een factuur nodig.
Ik heb deze gevraagd maar de verkoper zegt dat ze de boekhouding hebben gesloten en ze geen factuur kunnen bezorgen in februari 2023..

Mag de verkoper deze weigeren? Ik vraag om geen nieuwe factuur maar om een factuur voor de verkoop van het factuur in 2022? Ze hadden toch deze al moeten opmaken in 2022? Er rest nog gewoon deze op te sturen naar mij.



Mvg,

LeenW

#2 , 10 nov 2023 13:07

Waarom werd er in 2022 geen factuur opgemaakt? Waarom komt dit nu pas naar boven?

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2023 13:16

Waarom werd er in 2022 geen factuur opgemaakt? Waarom komt dit nu pas naar boven?
Omdat ik dacht bol.com maakt een factuur aan, maar is blijkbaar een betaaloverzicht met enkel inclusief bedrag. Dus er staat niet bv 100 excl + 21 euro btw : 121 euro inclusief maar er staat gewoon totaalbedrag 121 euro.

Blijkbaar moet je het dan rechtstreeks opvragen via de leverancier die het verkoopt. Hierbij wil ik wel aangeven dat het niet duidelijk was dat het een externe verkoper is. Je denkt immers ik koop het aan bij bol.com.

Dus ik vroeg in februari 2023 een factuur met vermelding van de btw er op. Maar de leverancier zegt dus ik kan het niet meer opmaken ik heb mijn boekjaar gesloten. Maar kan dit? Moet hij niet sowieso al een factuur hebben opgemaakt in 2022? Dus enkel opzoeke en doorsturen?

Reclame

lukasi
Berichten: 1388

#4 , 10 nov 2023 13:27

Klopt niet
Bij bol kun je aangeven in je account dat je facturen nodig hebt.
Zij geven dan in het overzicht uw bestellingen en daarvan kun je dan doorklikken naar factuur.

Meeboo
Berichten: 1539

#5 , 10 nov 2023 13:40

Als je een account aanmaakt kan je kiezen als je particulier dan wel een zakelijke account wil (met vermelding van ondernemingsnummer)

Als je via een particuliere account hebt besteld kan de tegenpartij inderdaad geen BTW factuur opmaken in een vorig boekjaar

lukasi
Berichten: 1388

#6 , 10 nov 2023 13:40

tjiens,
kan
Dan moet ik dit nazien maar ik koop regelmatig klein materiaal op bol en ook bij diverse van hun partners en ik smijt die factuur in de boekhouding zonder problemen.

LeenW

#7 , 10 nov 2023 13:43

Waarom werd er in 2022 geen factuur opgemaakt? Waarom komt dit nu pas naar boven?
Omdat ik dacht bol.com maakt een factuur aan, maar is blijkbaar een betaaloverzicht met enkel inclusief bedrag. Dus er staat niet bv 100 excl + 21 euro btw : 121 euro inclusief maar er staat gewoon totaalbedrag 121 euro.

Blijkbaar moet je het dan rechtstreeks opvragen via de leverancier die het verkoopt. Hierbij wil ik wel aangeven dat het niet duidelijk was dat het een externe verkoper is. Je denkt immers ik koop het aan bij bol.com.

Dus ik vroeg in februari 2023 een factuur met vermelding van de btw er op. Maar de leverancier zegt dus ik kan het niet meer opmaken ik heb mijn boekjaar gesloten. Maar kan dit? Moet hij niet sowieso al een factuur hebben opgemaakt in 2022? Dus enkel opzoeke en doorsturen?
Boekjaar werd waarschijnlijk al afgesloten, dan is het niet zo eenvoudig om iets uit de dagontvangsten naar factuur om te zetten. In principe is zijn klantenlisting btw dan ook fout.

Voor het overige is er inderdaad een facturatieplicht naar zelfstandigen, maar ik ken het systeem van Bol niet voldoende om te oordelen wie er in de fout is gegaan. Het had in elk geval eenvoudiger geweest als u hier korter op de bal had gespeeld.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2023 14:03

Beste,

Een zakelijke account openen ging niet. BTW nummer werd niet erkend. Dat is omdat ik een vrije beroeper ben en alles toch inclusief btw moet aankopen. Ik werd verplicht een privé account te openen. Wel heb ik in de naam de ondernemingsnummer aangegeven.

De vraag is dan nu, ik heb deze kosten opgenomen in de aangifte. Als een controleur er achter gaat vragen wat moet ik hem dan zeggen? Ik heb geen factuur omdat de leverancier hiervoor niet verplicht is eentje af te geven?

Ik hoef niet eens ondernemingsnummer erop. Alleen adres en dat het een factuur is. Dat is alles wat ik nodig heb.

LeenW

#9 , 10 nov 2023 14:15

Ook voor een vrije beroeper moet toch een factuur worden opgemaakt? Enkel voor particulieren is er een vrijstelling (en ook die heeft veel uitzonderingen).

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2023 14:18

Ook voor een vrije beroeper moet toch een factuur worden opgemaakt? Enkel voor particulieren is er een vrijstelling (en ook die heeft veel uitzonderingen).
Ja en nu zit ik dus vast. Ze willen geen factuur opmaken. Wat moet ik dan doen?

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 nov 2023 18:03

Voor de personenbelasting zou ik me er niet druk om maken. Ook zonder factuur kunnen kosten ingebracht worden. Denk maar aan parkeerbonnetjes of kleine onkosten die personeelsleden voorschieten.

In het geval je een btw-aangifte moest indienen, zou ik het daar uit laten. Alles behalve een officiële factuur met juiste btw-nummer kan een zware boete opleveren.
Ok dankjewel. Er is geen btw aangifte. Blijkbaar zoueen paar controleurs kost verwerpen als er geen factuur is met ondernemingsnummer er op.

Maar dan nog moet het bedrijf mij dit toch kunnen bezorgen. Ik snap niet hoe er bij een online verkoop geen factuur is gemaakt. Heeft hij deze dan zwart via bol.com verkocht. Hoe kan dat.

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#12 , 14 nov 2023 15:33

Ik heb een kleine maand terug hetzelfde aan de hand gehad. Verkoper wil geen factuur opmaken en Bol komt daar niet in tussen.
Ik heb al jaren een zakelijke account en is de eerste maal op ...tig bestellingen.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

LeenW

#13 , 14 nov 2023 15:52

Ik heb een kleine maand terug hetzelfde aan de hand gehad. Verkoper wil geen factuur opmaken en Bol komt daar niet in tussen.
Ik heb al jaren een zakelijke account en is de eerste maal op ...tig bestellingen.
Maar dan ligt de fout duidelijk bij de verkoper, u hebt in tegenstelling tot TS een zakelijk account waarbij er altijd gefactureerd moet worden.

Als eens geprobeerd de zaak aan te kaarten bij de Fiscus?

LYNX XX
Berichten: 2714
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 nov 2023 19:54

TS Bol com moet u geen factuur bezorgen, wel de verkoper. En dan als particulier niet verplicht.
De administratie van Bol Com is top, spreek uit ervaring en zij zijn een op en top online verkoop reus.
Bij de producten op hun website staat duidelijk of het Bol zelf of een externe verkoper de goederen levert. Dus is het aan de verkoper om facturen uit te maken indien nodig.
De website van Bol is klaar en duidelijk.
Toch eens de website van BOL eens doornemen = klaar en duidelijk. Bol is niet steeds de verkoper staat er zeer duidelijk vermeld, voor BTW moet u bij de verkoper zijn ( vermeld bij het product ).
TS u zegt zelf geen BTW aangifte : waarom dan problemen : voor de fiscus = kosten aftrek incluis btw.
En vergeet zwart verkoop. Hou niet van een degelijke firma in slecht daglicht te stellen ten onrechte.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”