Af en toe help ik enkele lokale VZW's met wat administratieve zaken.
Mijn vader is bestuurslid van een VZW en ze moeten de nieuwe statuten (aangepast aan de nieuwe wetgeving) neerleggen.
Ik heb via een template de nieuwe statuten voor deze VZW opgemaakt (volledig nieuwe versie). Deze zullen volgende week dinsdag op een bijzondere bestuursvergadering goedgekeurd worden. Van deze vergadering zal uiteraard een verslag gemaakt worden.
Voor het neerleggen hiervan en voor het invullen van "formulier 1" lees ik vaak dat in luik B de statuutwijzigingen moeten vermeld worden die de AV heeft goedgekeurd.
Is het dan de bedoeling dat de volledige statuten (dit is 15 bladzijden) hier vermeld worden? Het zijn immers volledig nieuwe statuten.
Of is het voldoende dat hier een uittreksel uit de AV de wordt vermeld (zoals bij een bestuurswijziging)? Dit uittreksel vermeld dan immers dat de volledig nieuwe statuten worden goedgekeurd.
Daarnaast moet als bijlage ook de volledige tekst van de statuten meegestuurd/neergelegd worden. Deze moeten ook ondertekend worden "zoals luik B". Is het dan voldoende als op de laatste blz van de statuten de namen vermeld worden en op de achterkant van de laatste blz de namen + handtekening? of moeten effectief alle blz de namen bevatten en ondertekend worden (op achterkant)?
Als ik diverse zaken nalees is het me niet 100% duidelijk. In diverse artikelen worden tegenstrijdige antwoorden gegeven.