Hallo,
Ik heb in april 2020 een BV opgericht waarvan het eerste boekjaar tot 31 september 2021 liep.
Het tweede boekjaar liep van oktober 2021 tot 31 september 2022.
Ik betaalde mijn boekhouder elk kwartaal een forfait van ongeveer 850 euro (excl. btw).
In februari 2023 kwam hij op de proppen met extra kosten, voornamelijk voor de opmaak van de jaarrekening.
Ik had mijn twijfels bij deze extra kosten.
Enerzijds omdat deze vrij hoog zijn (bijna 2.700 euro excl. btw) en anderzijds omdat hij deze pas een anderhalf jaar na het afsluiten van het eerste boekjaar aanrekent.
Het is toen tot een discussie gekomen en ik heb daarna besloten om over te stappen naar een andere boekhouder.
Nu heeft mijn oude boekhouder mij eergisteren een laatste factuur opgestuurd waarin hij opnieuw bijna 2.700 euro aanrekent voor de opmaak van de jaarrekening.
Ik wou graag weten of dit een normale kostprijs is voor het opmaken van een jaarrekening?
Het gaat om een kleine BV (<250.000 euro omzet) en we hebben nooit beroep gedaan op extra diensten van onze boekhouder.
In totaal heeft hij bijna 17.000 euro (excl. btw gefactureerd) voor het doen van de boekhouding voor een periode van minde dan 3 jaar.