Hallo forum,
Ik had graag jullie mening bekomen omtrent het volgende:
Recent ben ik persoonlijk in faling gegaan (eenmanszaak). Ik bezit de blote eigendom van een woning (niet gezinswoning). Mijn ouders hebben het vruchtgebruik (zij wonen er). Deze constructie bestaat al sinds de jaren '80.
De curator spreekt altijd maar over de verkoop van het vruchtgebruik, maar dit lijkt me toch niet echt aan de orde. Hij kan toch enkel maar de blote eigendom verkopen (wat ik bezit) of zie ik dit verkeerd?
Als ik de berekening maak met de formule die ook de fiscus gebruikt (actualisatievoet van 6%, liquidatiewaarde 142K, netto huurwaarde 9000 EUR en duur vruchtgebruik 20 jaar), kom ik op een waarde blote eigendom van 35,5K en vruchtgebruik 106,5K.
Is de formule van de fiscus een aanvaardbare berekeningswijze?
Een inkoop door mijn ouders is financieel niet haalbaar en zou ook op vlak van erfenisrechten niet optimaal zijn.
Kan je aan een curator een voorstel overmaken waarbij je gespreide betalingen voorstelt of wordt dit niet gedaan?
Het pand is verder vrij en onbelast. Iemand ervaring met dergelijke zaken? Wat zou mijn houding richting de curator best zijn?
Erg veel dank voor jullie feedback.