Electriciteitscabine NV Gas & Elektriciteit van Noord-Be

Barteny
Topic Starter

Electriciteitscabine NV Gas & Elektriciteit van Noord-Be

#1 , 22 okt 2009 16:57

Mijn grootouders hebben in 1965 een electriciteitscabine ter beschikking gesteld aan de NV Gas en Elektriciteit van Noord-Belgie, welke nog steeds gebruikt wordt voor de omliggende huizen.

De akte werd geregistreerd via een notaris en vermeld een termijn van 30 jaren, overgaand naar onbepaalde duur en opzegbaar met een vooropzeg van 2 jaren. Er wordt ook vermeld dat "Het beschikkingsrecht zal voortduren ingeval de NV Gas en Elektriciteit van Noord-Belgie hare uitbating aan derden zou afstaan".

Ik veronderstel dat deze NV ondertussen al enkele malen van eigenaar is veranderd.
Heeft deze dan nog steeds het beschikkingsrecht, en werd het kontrakt hierbij dan ook automatisch overgedragen aan die derde (en vierde...) ?

Meerbepaald kunnen we onsnappen aan die vooropzeg van 2 jaren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2009 18:21

De kans is eerder dar die nv is opgegaan is firma x dan in firma Ebes en dan in Electrabel en dan in...
Alle rechten en plichten worden dan overgenomen door deze firma
Van eigenaar veranderd is niet hetzelfde als overdragen
Wat is er gebeurd hebben ze de huur nietbetaald of zo ... anders denk ik dat u het contract zeer goed moet lezen en als dusdanig handelen.

Barteny
Topic Starter

#3 , 22 okt 2009 19:52

Ze hebben hiervoor nooit huur betaald. Aanvangkelijk was dit om de fabriek van mijn grootvader van electriciteit te voorzien, maar die activiteiten zijn een tiental jaren geleden stopgezet.

De bedoeling is nu inderdaad dat we huur zouden vragen, of anders de ruimte voor eigen gebruik houden.

In het kontrakt staat dus wel dat een derde "het beschikkingsrecht" krijgt, maar niet dat het kontrakt wordt overgedragen, ttz. dat deze dezelfde rechten zou hebben als beschreven in het kontrakt (zoals opzeggingstermijn). Of wordt dit automatisch overgenomen ?

Reclame

j.demoor

#4 , 24 okt 2009 09:16

“Art.2.Erfpachtrecht mag, noch voor een langere tijd dan 99 jaren, noch voor een kortere tijd dan 27 jaren, worden gevestigd.Art.6.Hij is bevoegd om zijn recht te vervreemden, met hypotheek te belasten, en den grond, in erfpacht uitgegeven, met dienstbaarheden te bezwaren, voor het tijdvak van zijn genot. Art.14.Wanneer het erfpachtrecht door het verloop des tijds is geëindigd, wordt hetzelve niet stilzwijgend vernieuwd, doch kan hetzelve bij voortduring blijven bestaan tot wederopzegging toe. Art.17.Alle de bij deze titel vastgestelde verordeningen zullen alleen plaats grijpen, voor zoo verre daarvan door de overeenkomsten der partijen niet is afgeweken”(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van erfpacht).

Uit ‘vermeld een termijn van 30 jaren‘ leid ik af dat het om een erfpacht gaat.

Uit art.17 volgt dat u de overeenkomst zorgvuldig dient te onderzoeken.

‘Ik veronderstel dat deze NV ondertussen al enkele malen van eigenaar is veranderd‘.Indien dit zo is dan treedt de nieuwe eigenaar van rechtswege in de rechten en plichten van zijn voorganger.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Barteny
Topic Starter

#5 , 29 mar 2010 01:13

Ik heb eindelijk de verantwoordelijke dienst (IVEKA) gevonden, en zij beweren dat we deze electriciteitscabine enkel zelf kunnen gebruiken als we zelf geen electriciteit meer afnemen. Blijkbaar zijn appartementsgebouwen verplicht om een lokaal ter beschikking te stellen voor de verdeling van de electriciteit. Ze zijn wel bereid om ons 2000 € te betalen voor 99 jaar voor het gebruik van de ruimte (10 m²), dus 20 €/jaar.

Zij verwijzen naar het reglement voor appartementsgebouwen op http://www.eandis.be/eandis/verkaveling_iveka_elec.htm, meerbepaald artikel 4 :

Code: Selecteer alles

De bouwpromotor zal een lokaal voor de inrichting van een elektriciteitscabine ter beschikking stellen indien dit noodzakelijk geacht wordt door de distributienetbeheerder. Het lokaal van de cabine moet voldoen aan de technische voorschriften uitgevaardigd door Synergrid voor aansluiting op het midden-spanningsdistributienet. De plaats en de nodige ruimte voor de cabine en de voedingsleidingen alsook de toegang voor het personeel en het materieel van het personeel dat werkzaam is voor de distributienetbeheerder zullen door deze laatste in overleg met de bouwpromotor worden bepaald. Deze afspraken zullen worden vastgelegd in de notariële basisakte waarbij de distributienetbeheerder de nodige zakelijke rechten voor de terbeschikkingstelling van de nodige ruimte voor de elektriciteits-cabine verwerft tegen de prijs van 200 EUR per m² nuttige oppervlakte, alsook de bijhorende erf-dienstbaarheden voor de leidingen en de doorgang. De overeenkomst hierover wordt gesloten vóór de aanvang der werken, waarbij de kosten van de akte en de registratierechten gedragen worden door de distributienetbeheerder.
Het gaat hier over een appartementsgebouw met 8 kleine appartementen.
De cabine is in feite een afgesloten ruimte in ons gebouw met een buitendeur.
Voor die prijs (20 €/jaar) zouden wij deze liever zelf gebruiken voor vuilbakken en/of fietsen van de huurders op te bergen.
Maar blijkbaar kan IVEKA ons dus verplichten om deze aan hen te verhuren "indien dit noodzakelijk geacht wordt door de distributienetbeheerder", en waarbij ze dan zelf de prijs mogen bepalen.
Ik vermoed echter dat die prijs van 20 €/jaar enkel van toepassing is indien de ruimte enkel gebruikt wordt voor de electriciteit voor het eigen gebouw.

Onze cabine wordt echter ook gebruikt voor de electriciteit van de straat te transformeren (15000 V).
Vorig jaar zijn ze plots langsgeweest om nieuwe kabels door de kelder te trekken naar de straat, zonder dat hierover de eigenaars of huurders werden ingelicht.
Het huidige kontrakt werd in 1965 voor een notaris vastgelegd voor een periode van 30 jaren, nadien voor onbepaalde tijd met een opzegperiode van 2 jaren, maar dus zonder enige vergoeding.

Ik veronderstel dat wij het recht hebben om hier een meer realistische prijs voor op te eisen ?

eddy_beyens

#6 , 16 apr 2012 22:41

Werd uw probleem met IVEKA ondertussen opgelost of is het nog steeds hangende?
Wij hebben met deze maatschappij gelijkaardige problemen inzake verdeelkasten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”