Zelfstandig helper

Dojim
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zelfstandig helper

#1 , 26 apr 2019 21:00

Hallo,
Mijn partner heeft zich gisteren aangesloten als zelfstandig helper. De dame van het kantoor zei dat hij dus vanaf vandaag ( op donderdag ) in orde is en mag gaan helpen bij de zelfstandige.

Nu lees ik net een mail , dat alles is doorgestuurd en wnr alles is goedgekeurd hij een aansluitingsattest zal ontvangen. Is hij nu wel of niet in orde voor dit weekend te helpen? In het kantoor bevestigen ze degelijk van wel na meermaals te vragen . Maar nu twijfel ik toch.

Wie kan helpen ?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 26 apr 2019 21:07

Normaal als je dit kantoor verlaat ben je in orde !
Wat is een zelfstandig helper ???

Kan enkel bij een één man zaak!!!!

En er mag geen ondergeschikt verband bestaan, ander moet hij werknemer worden

Een helper of helpster van een zelfstandige is officieel iedere persoon die in België een zelfstandige bijstaat of vervangt in de uitoefening van zijn beroep, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.

Als helper van een zelfstandige moet je je aansluiten bij een erkend sociaal verzekeringsfonds, ten laatste vóór de start van je activiteit.

En dit is dus ook gebeurt, en dan ben je in orde .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#3 , 26 apr 2019 21:18

Ik hoop dat dit toch bij familie is ?

Zo niet toch eens zeer goed nadenken .

Reclame

Dojim
Topic Starter

#4 , 26 apr 2019 21:21

Bedankt voor je antwoord.

Dit is niet bij familie. Dit hoefde ook niet werd gezegd.
Het is een eenmanszaak geen vennootschap.
Ik heb dit idd gelezen op het internet , daar spreken sommige site's van idd een familiale band. Maar ze verzekerden ons dat dit niet noodzakelijk moet.

denlowie

#5 , 26 apr 2019 21:31

.
Ik heb dit idd gelezen op het internet , daar spreken sommige site's van idd een familiale band. Maar ze verzekerden ons dat dit niet noodzakelijk moet.
Neen dit hoeft niet .

Maar er mag geen ondergeschikt verband zijn, dit is natuurlijk zeer rekbaar.

wat ge je doen als hij ziek word ?

Er bestaat geen gewaarborgd maandloon bij helpers !
En van de ziekenkas pas na 14 dagen en dit is zeer magertjes +/- 50€ per dag !

Wat als hij ontslagen word geen werkloosheidsvergoeding, en geen vooropzeg ! .

Geen vakantiegeld !

Wie gaat je driemaandelijkse bijdragen betalen ?

Dit zijn toch zaken om eens bij stil te staan !!

Als werknemer zou ik dit nooit doen, mijn 2 zoons hebben bij mij altijd ingeschreven geweest als werknemers .

een helper is goed voor je vrouw of kinderen maar niet voor werknemers

Dojim
Topic Starter

#6 , 26 apr 2019 21:50

Hij heeft vast voltijds werk als werknemer bij een bedrijf in de week. Dit is louter helpen bij iemand wanneer hij iemand nog heeft in het weekend daar de zelfstandige 2 zaken uitbaat en soms iemand extra vandoen heeft.

Wat mag ik begrijpen onder geen ondergeschikt verband ?

Alvast bedankt voor de uitleg

denlowie

#7 , 27 apr 2019 07:46

Kijk dit hier komt van UNIZO en is zeer betrouwbaar.

Wat zegt unuzo over de helpers !!!

Een zelfstandige helper is volgens de wet “ een persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst verbonden te zijn”.

De afwezigheid van een ondergeschikt verband onderscheidt de helper zelfstandige van de werknemer.

Wanneer duidelijk wordt dat de instructies aan de zelfstandige helper om zijn taak naar behoren te vervullen in feite een verkapte vorm van werkgeversgezag zijn, spreekt men van schijnzelfstandigheid, en kan de zelfstandige helper geherkwalificeerd worden naar een werknemer.

Zware financiële implicaties ten laste van de zelfstandige-werkgever zijn hiervan het gekende gevolg.

De wet stelt nergens dat een zelfstandig helper aan- of bloedverwant moet zijn van de geholpen zelfstandige.

Praktijk leert echter dat de sociale inspecties het zelfstandige helperschap doorgaans slechts zullen aanvaarden in geval van een (dichte) aan- of bloedverwantschap tussen beide zelfstandigen. Tussen kinderen en ouders, broers en zussen, schoonouders en schoonkinderen wordt in beginsel aanvaardt dat er geen gezag wordt uitgeoefend en dat aldus de helpers zelfstandigen kunnen zijn.

Bij personen zonder verwantschap zal een statuut als zelfstandige helper vrijwel nooit aanvaard worden.

Bron:UNIZO

Los van dit:
U schrijft hij heeft nog een andere job!

Mogen we weten in welke sector die zelfstandige helper zou zijn ?

Misschien kan het ook als flexi-job ?? dit hang van de sector af .

Dojim
Topic Starter

#8 , 27 apr 2019 09:32

De job als zelfstandig helper houd in het open houden van een kermis attractie terwijl de zelfstandige zijn andere attractie open houd.

Ik vind het van het sociaal secretariaat dat niet kunnen dat ze zeggen dat er geen enkel probleem is dat er geen verwantschap moet zijn. En dan lees je dat ze dit slecht zullen aanvaarden?
Je gaat naar daar om duidelijkheid en te zorgen dat je met alles in orde bent zodat je geen zwartwerk doet... maar dan lees je hier andere dingen.

denlowie

#9 , 27 apr 2019 10:00

Een kermis attractie kan een buitenbeentje zijn, daar u man beslist wanneer hij start en wanneer hij stopt, dan is dit GEEN ondergeschikt heid en geen schijzelfstandigheid.

Ik zeg dit kan een buiten beentje zijn, zoals een ijsventer ook kan werken zonder ondergeschikt te zijn .

Het is natuurlijk bij controle dat de arbeidsinspectie dit moet toelaten of niet.

Maar wees gerust men kan je man geen boete opleggen voor zwart werk, als er een boete komt is het voor de eigenaar. .

Dojim
Topic Starter

#10 , 27 apr 2019 10:24

Dankje voor de info.

Het liefst moet het voor beide in orde zijn , dus ook voor de eigenaar. Want hij wou enkel men man in de attractie zetten als hij met alles in orde was. Dus ook hij wil geen boete. Daarom dat we denken dat we alles gedaan hebben gelijk het moet om in orde te zijn voor de arbeidsinspectie.

Is een flexi job in dit geval dan een betere oplossing?

denlowie

#11 , 27 apr 2019 10:32

Is een flexi job in dit geval dan een betere oplossing?
Natuurlijk zou dit veel beter zijn , maar kermisattractie kan dit niet.

Dit is enkel in

horeca
bakkers
beenhouwers
supermarkten
kappers
voedings winkels .

Deze zijn VRIJ van belastingen

Geen RSZ ook niet voor de werkgever

Dus het loon dat je krijgt is 100% netto + vakantiegeld is er in verrekent

Dit is nu voor iemand die vast werk geeft en wil iets bijverdienen het beste .

LeenW

#12 , 27 apr 2019 10:38

Het is inderdaad een beetje dubbel, de familieband is wettelijk geen vereiste maar het is heel moeilijk aan te tonen dat er geen ondergeschikt verband is zonder dat die familieband er is.

U bent zelf waarschijnlijk het meest geschikt om de vraag te beantwoorden of er een gezagsrelatie is. Wie is de baas van het kraam dat uw partner zou doen, uw partner of toch nog de kermiskramer?

Mathieu Rutten

#13 , 27 apr 2019 10:43

Waarom geen zelfstandige in bijberoep?

denlowie

#14 , 27 apr 2019 10:48

Als zelfstandige in Bij beroep zal men een BTW nummer en boekhouding moeten voeren, al kan men vrijstelling van de BTW krijgen .
En bepaalde taxen moeten betalen zoals provincie taks voor de zelfstandigen, als helper heb je die niet .

Dojim
Topic Starter

#15 , 27 apr 2019 11:08

De baas van de attractie is toch nog altijd de eigenaar natuurlijk? Maar op het moment van openhouden is de baas ( eigenaar) er niet. En dan heeft hij het voor het zeggen en de verantwoordelijkheid dat alles goed en correct verloopt, hij doet open , lost zelf dingen op indien problemen, sluit af wanneer hij merkt dat het op zijn einde loopt. Dus echt van openen tot sluiting doet hij zelfstandig.

Zelfstandige in bijberoep was idd de eerste gedachte maar zoals hierboven vermeld komt er toch nog wat bij aan belastingen. En daar het echt maar helpen is wanneer hij eens dubbel staat hadden we meer opstartkosten dan wat hij effectief zou verdienen zelfs op jaarbasis ( seizoen pas begonnen, eind oktober weer teneinde). Na dit weekend kan dit bv gedaan zijn tot juli of augustus wanneer hij nog eens een dag of een weekend hulp nodig heeft. Daarop gaf de mevrouw in het kantoor aan dat deze oplossing dan de beste was. Sporadisch eens helpen en toch in orde zijn.

Nu krijg ik mijn bedenkingen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”