Dividend

timur
Topic Starter

Dividend

#1 , 03 apr 2009 13:17

Hey,

ik heb onlangs in de statuten van een VOF gezien dat ze het dividend op het einde van het jaren verdelen op aandelen maar dat het er ook van afhangt van wat je hebt gepresteerd (kleine VOF met vrienden).

Kan het dat in een vennootschap het dividend zou verdeeld worden naar gelang de prestatie die werd geleverd... (natuurlijk als alle bestuurders akkoord gaan).

Stel dat je bv een prestatie zelf levert en je verstuurd een factuur onder je vennootschap zodat je op het einde van het jaar een extra procent van het dividend kan 'eisen'?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex

#2 , 05 apr 2009 12:13

volgens mij zal zich daar mogelijks het probleem van het leonijns beding stellen:

wat indien iemand geen (of alle) prestaties heeft geleverd? Zal die dan geen (of alle) winst krijgen?

Een regeling waardoor men een vennoot uitsluit van verlies, of een andere vennoot alle winst krijgt, is niet geldig.

Bovendien zou ik toch aanraden dat alle vennoten, en niet alle bestuurders, daarmee instemmen. Het zijn de aandeelhouders immers die bepalen hoe de winst bestemd wordt.

Op zich is de regeling dus geldig, maar indien ze zou resulteren tot het toekennen van alle winst aan één vennoot, omdat deze alle prestaties heeft uitgevoerd, dan heb ik er toch mijn bedenkingen bij.

timur
Topic Starter

#3 , 07 apr 2009 19:11

Dit zal zeker het doel niet zijn van de overeenkomt. Gewoon even om een voorbeeld te geven: ikzelf doe bijvoorbeeld de boekhouding en nog iemand anders doet de volledige webdesign... vandaar dat ik mij aanvroeg of wij aanspraak konden doen om een 'groter' deel van de winst. Blijkbaar wel dus :).

Is dit wel geldig bij alle vennootschapsvormen of enkel bij de personenvennootschappen (VOF)?

Reclame

Sedlex

#4 , 13 apr 2009 21:26

Dit zal zeker het doel niet zijn van de overeenkomt. Gewoon even om een voorbeeld te geven: ikzelf doe bijvoorbeeld de boekhouding en nog iemand anders doet de volledige webdesign... vandaar dat ik mij aanvroeg of wij aanspraak konden doen om een 'groter' deel van de winst. Blijkbaar wel dus :).

Is dit wel geldig bij alle vennootschapsvormen of enkel bij de personenvennootschappen (VOF)?
bij alle vennootschapsvormen

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”