Ontslag nemen als zaakvoerder BVBA

Jonge Ondernemer
Topic Starter

Ontslag nemen als zaakvoerder BVBA

#1 , 14 nov 2015 20:32

Ik ben enige zaakvoerder van een BVBA waarvan ik geen aandelen heb. Ik zal ontslag nemen als zaakvoerder en heb de aandeelhouders hiervan reeds op de hoogte gebracht via e-mail. Ik zal ook zelf de publicatie voor het Belgisch staatsblad in orde maken en neerleggen bij de rechtbank van koophandel.

Nu mijn vraag is, welke gevolgen heeft dit voor de vennootschap aangezien er na mijn ontslag geen zaakvoerder of bestuurder meer is? Wat zijn de mogelijkheden voor de vennootschap? De vennoten willen zelf geen zaakvoerder meer zijn en de kans dat ze op korte termijn een zaakvoerder vinden is onbestaande.

Zijn er ook mogelijk (nadelige) gevolgen voor mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2015 20:56

Als er geen zaakvoerder is moet de vennootschap ontbonden worden, u bent de enige zaakvoerder, dus ontbinding is de enige mogelijkheid en u zal zaakvoerder moeten blijven tot de vereffening en de ontbinding achter de rug is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jonge Ondernemer
Topic Starter

#3 , 14 nov 2015 21:12

Als er geen zaakvoerder is moet de vennootschap ontbonden worden, u bent de enige zaakvoerder, dus ontbinding is de enige mogelijkheid en u zal zaakvoerder moeten blijven tot de vereffening en de ontbinding achter de rug is.
Moeten? Moet ik zaakvoerder blijven tot de vennootschap ontbonden is? Ik zoek op korte termijn met een deels concurrerende zelfstandige activiteit te starten. Zijn er manieren om deze ontbinding te versnellen of sneller zaakvoerder af te zijn?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2015 21:25

De AV bijeenroepen en zeggen dat je u ontslag geeft, maar je bent zolang er geen andere is zaakvoerder als je dit nu wilt of niet .

Als je dit mandaat heeft aanvaard moest ge dit geweten hebben.

Dus er zijn maar 2 oplossingen.
1/ je zoekt een zaakvoerder.
2/ of je vereffend de bvba via een rechtbank en dan ontbind je de BVBA, dit kan een paar weken zelfs enkele maanden duren die vereffening, ofwel bent u de vereffenaar of wel zoek je er één of wel laat je er ene aanduiden door de rechtbank van koophandel.

Maar u blijft tot de ontbinding de zaakvoerder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”