Eenmanszaak transport

hansheem
Topic Starter

Eenmanszaak transport

#1 , 18 jun 2013 11:33

Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met mijn vervoersbedrijfje. Het is een eenmanszaak.

Maar nu heb ik een aantal vraagjes.

Mijn transportmiddel heb ik enkele jaren geleden gekocht. Particulier. Nu ga ik deze zakelijk gebruiken. De vervangingswaarde is 40.000 de aanschafwaarde 3 jaar geleden 50.000. Ik heb deze nooit gebruikt vandaar dat de waarde weinig is gedaald.
Hoe doe ik dit boekhoudkundig? Hoe mag ik hem waarderen en dus afschrijven?

Welke zaken moet ik nog meer in het oog houden? Ben ik verplicht jaarrekeningen te maken als eenmanszaak?

je hebt natuurlijk:

VPB
BTW
sociale bijdrage
pensioen

welke zaken moet ik nog meer in het oog houden?

Alsvast heel erg bedankt voor jullie feedback!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jonathan LS

#2 , 19 jun 2013 16:41

Wat voor vervoerbedrijfje ?

Als het gaat om het vervoer van zaken over de weg heb je een vervoervergunning nodig (art. 5 Wet 3 mei 1999). Om zo'n vergunning te bekomen moet je een getuigschrift vakbekwaamheid hebben en een borgtocht stellen.

hanse

#3 , 19 jun 2013 19:44

beste,

je mag inderdaad de wagen nog afschrijven.

de afschrijvingsperiode is 5 jaar en begint te lopen vanf het jaar dat hij gekocht is. dus als je hem gekocht hebt in 2010 kan je nog 2 jaar afschrijven

concreet kan je van de 50.000 nog gedurende 2013 en 2014 10.000 euro afschrijven

en jaarrekening moet je niet opmaken als eenmanszaak

voor de éénmanszaak heb je inderdaad : belastingen - sociale bijdragen - btw en later pensioen die belangrijk zijn

veel succes

Reclame

hansheem
Topic Starter

#4 , 19 jun 2013 21:46

Bedankt voor de reacties.

De vervoersvergunning en borg is al geregeld. Helaas is dat veel geld, maar dus wel al in orde.

Het betreft hier een tweedehands transportmiddel. Dat bij oprichting van de eenmanszaak is ingebracht met een waarde van 40.000. Die eerste jaren die "prive zijn geweest" moet ik dus aftrekken van de afschrijvingstermijn?

Alvast bedankt!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”