Ik had graag een oplossing voor onderstaand probleem.
Het verhaal gaat als volgt:
Persoon A heeft samen met persoon B en C een Commanditaire Vennootschap opgericht.
-Persoon A: Werkende vennoot en 49 deelbewijzen
-Persoon B: Werkende vennoot en 49 deelbewijzen
-Persoon C: Stille vennoot en 2 deelbewijzen
Persoon A en B werden in de oprichtingsakte aangesteld als zaakvoerder. Daarna werd er bij de boekhouder een papier ondertekend waarin staat dat persoon B de volledige aansprakelijkheid (zowel financieel, fiscaal, burgerlijk en strafrechtelijk) zal over nemen van persoon A.
Het was dus de bedoeling om persoon B volledig te laten instaan voor de leiding van de vennootschap. Persoon A zijn taak als zaakvoerder was daarom onbezoldigd.
Persoon A heeft ontslag genomen als zaakvoerder.
PROBLEEM: Enkele maanden later komt de deurwaarder langs bij Persoon A voor schulden waaronder vennootschapsbelasting, sociale bijdragen voor vennootschappen.. Persoon A valt volledig uit de lucht.
Heeft iemand een idee wat men hier aan kan doen? Ik vind weinig informatie over Commanditaire vennootschappen. Ik heb iets gelezen over bestuudersaansprakelijkheid maar geraak er niet veel wijzer uit.
Persoon B betaald deze bedragen niet maar dat is toch zijn taak als zaakvoerder van de vennootschap? Persoon krijgt nu alles over hem en weet niet wat te doen. Mag een boekhouder deze papieren wel opstellen? Zijn deze wel geldig?
Alvast bedankt