Beste,
ik zou als pas afgestudeerde werkzoekende graag mijn CV willen opkrikken door er iets op te kunnen zetten dat betrekking heeft met een vennootschap.
Het liefst van al zonder al te grote kapitaalinbrengen en zonder sociale zekerheidsplichten te moeten vervullen.
De vennootschap in kwestie is een VOF met 2 bevriende zaakvoerders die handelt in de verhuur van roerende goederen.
Het maatschappelijk kapitaal is 2500 euro gespreid over 100 aandelen, elke bestuurder bezit 1/2 ervan.
De activiteiten zijn beperkt dus ondanks de aansprakelijkheidsrisico's die gepaard gaan met een VOF, zijn de risico's al bij al ook nog beperkt.
Maar vooraleer ik naar hen stap met enkele opties, zou ik op dit juridisch forum liever op voorhand de opties willen doorlopen in de hoop dat jullie mij kunnen verbeteren of betere voorstellen kunnen forumuleren.
1. Onbezoldigd mandataris worden van de VOF
Dit kan onder bepaalde voorwaarden, zoals expliciet vermelden in de statuten dat er geen voordelen mogen toegekend worden etc... Maar na zoeken blijkt dat het statuut van de onbezoldigde mandataris onmogelijk is bij een VOF op grond van Cassatierechtspraak: http://www.zenito.be/nl/ondernemer/arti ... F/CommV/LV" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Stille vennoot in de Vof
Maar na zelf wat zoeken blijkt dat dit ook niet mogelijk is zonder de VOF om te vormen tot een Commanditaire Vennootschap. Ik denk dat de zaakvoerders liever niet willen dat ze allerlei extra formaliteiten (en kosten?) moeten ondergaan om de rechstvorm te gaan omzetten.
3. aandeelhouder worden in de VOF
Dit lijkt mij de enige haalbare optie. Maar er moet dan wel een inbreng gedaan worden, en ik had daarbij gedacht aan een "inbreng van nijverheid/arbeid".
Ook zijn er voorwaarden, zoals geen concurentiele handelingen stellen en alle opbrengsten van gelijkaardige handelingen buiten de vof gesteld moeten ingebracht wordt (rekenschap geven) etc.
Ook moet een inbreng van arbeid niet gecontroleerd worden zoals de andere soorten inbrengen als ik me niet vergis.
Dit lijkt de beste optie om mijn doelstelling te verwezenlijken: ik heb een associatie met de Vof die ik op mijn CV kan zetten zonder grote kosten en zonder te moeten aansluiten bij sociale verzekering van zelfstandigen.
Maar onder voorbehoud van jullie advies had ik graag geweten wat er zoal allemaal gedaan moet worden om vennoot te worden van een VOF?
Moeten de statuten gewijzigd worden, ik veronderstel van wel? Dit moet ook neergelegd en gepubliceerd worden veronderstel ik?
Zijn er buiten de inbreng, andere kosten voor de nieuwe vennoot?
En vooral wat zijn de fiscale gevolgen als ik vennoot wordt van een VOF? het is de bedoeling dus om later WN of statutair te worden naast mijn hoedanidgheid als vennoot.
Alvast heel erg vriendelijk bedankt!