oprichting bvba

jaimyschroder
Topic Starter

oprichting bvba

#1 , 03 jan 2011 20:21

mijn vriend gaat een BVBA opstarten, maar aangezien ik bedrijfsbeheer heb, zullen we het samen moeten doen.
wat is dan de beste verhouding van de aandelen?
stel dat wij na een aantal jaren uiteen gaan, wat gebeurd er dan?
wat is het beste dat we kunnen doen, dat wanneer dit zou gebeuren, dat hij mij niet moet betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 04 jan 2011 10:53

beste,

ik zou zelf geen aandelen nemen maar u zelf laten benoemen als onbezoldigd zaakvoerder dan heeft u die problematiek niet.
eventueel kan u 1 aandeel nemen zodat hij bij de oprichting 6200 euro ipv 12400 moet volstorten.
welke activiteit gaat u uitoefenen want u moet voor bepaalde activiteiten ook beroepskennis bewijzen

jaimyschroder
Topic Starter

#3 , 04 jan 2011 11:44

ik zal niet zo veel doen, alleen agenda bijhouden en misschien facturen maken, maar verder niks van in zijn branche.
het gaat er eigenlijk alleen om, dat hij geen bedrijfsbeheer heeft.

Reclame

plentycoups

#4 , 05 jan 2011 19:24

en als hij falliet moest gaan, wat zijn de gevolgen??
bij onbezoldigd aandeelhouder, en je geraakt zonder werk, heb je dan nog recht op stempelgeld?
stel mijn vraagjes bij deze topic verder :) ben ook geintreseerd :)

maartentk

#5 , 13 jan 2011 15:24

mijn vriend gaat een BVBA opstarten, maar aangezien ik bedrijfsbeheer heb, zullen we het samen moeten doen.
wat is dan de beste verhouding van de aandelen?
stel dat wij na een aantal jaren uiteen gaan, wat gebeurd er dan?
wat is het beste dat we kunnen doen, dat wanneer dit zou gebeuren, dat hij mij niet moet betalen?
En waarom kan hij geen opleiding bedrijfsbeheer volgen? De kennis kan hij toch wel gebruiken vermoed ik... zoniet dan is het beste hetgeen dat Hanse gezegd heeft hierboven.
http://www.ondernemersforum.be - ondernemers voor ondernemers

jaimyschroder
Topic Starter

#6 , 17 jan 2011 11:40

omdat hij 12 jaar ervaring in het vak heeft, krijgt hij het bedrijfsbeheer. dus kan hij het alleen doen.
idd ga ik minimaal 1 aandeel nemen, zodat het startkapitaal aanzienlijk lager ligt.
bedankt voor de reacties

bartvdv

#7 , 17 jan 2011 12:47

Startkapitaal kan je niet genoeg hebben. Met een paar duizend euro begin je geen bedrijf. En trap niet in de val van de S-bvba.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”