Bedoelt u hier de provinciebelasting mee? (heb gevonden 98 euro per jaar voor Antwerpen)
Ja, inderdaad.
Waar ik verder refereerde naar gemeentebelasting of bedrijfsbelasting, is deze dus.
Ik verwacht niet dat ze het eerste jaar al 25000 euro inkomsten zal hebben.
"Als je diensten levert (wat hier het geval is), maakt de vrijstelling op zich niet veel uit"
Bedoelt u hiermee dat het niet veel uitmaakt of je wel of geen vrijstelling aanvraagt? Of is het nog steeds veel minder administratie, maar maakt het niet uit dat je de BTW niet kan inbrengen?
Daarmee bedoel ik inderdaad dat het netto geen verschil zal maken of ze al dan niet met BTW werkt, maar bij de vrijstelling er wel een stuk minder administratie is.
Én particulieren zijn blijer, want zij moeten dan ook geen BTW betalen in feite.
Voorbeeld:
Uurloon is 50 euro, je werkt 1 uur.
Je factureert 50 euro + 10.5 euro BTW (indien niet vrijgesteld).
Particulieren betalen 60.5 euro, jij stort die 10.5 nadien door (bij de verrekening).
Bedrijven idem, maar kunnen die 10.5 terug aftrekken.
Ben je vrijgesteld, dan factureer je enkel die 50.
Bedrijven kunnen niets extra's aftrekken (dus voor hun is dit hetzelfde), particulieren betalen minder aan jou, en jij hebt bergen minder administratie.
Die vrijstelling is enkel niet interessant als je veel materiaal verhandeld, want dan betaal jij inclusief BTW, en moet je zonder BTW factureren (dus de BTW wordt integraal doorgerekend waardoor jij als handelaar minder interessant wordt voor bedrijven), en/of je zelf veel materiaal nodig hebt voor je zaak (aangezien je dan de BTW kan aftrekken).
klantenlisting: "dit zijn alle bedrijven..." ik veronderstel ook als dit particulieren zijn? Moet je dit dan aan iemand rapporteren? Of gewoon bijhouden in een kaft?
winst: "...is dit enkel die 21% van sociale bijdrages en de bedrijvenbelasting" Persoonsbelasting toch ook nog? En met bedrijvenbelasting, bedoelt u daarmee de provinciebelasting?
Heb zelf ooit diploma bedrijfsbeheer behaald, maar dat is al wel even geleden (en nooit iets mee gedaan)... Eens zoeken of ik die cursus nog vind...
Nee hoor, enkel bedrijven.
Werk je enkel met particulieren, hoef je ook geen listing in te dienen.
Een listing moet je jaarlijks voor eind maart indienen op intervat (een website).
Desgewenst kan je ook nog steeds papieren indienen bij je BTW kantoor.
En wees gewaarschuwd: je moet dit weten, men gaat er je niet aan herinneren, zelfs niet het eerste jaar dat je begonnen bent.
De boetes zijn niet mals (ik spreek uit ervaring, eerste jaar was ik het alvast vergeten).
Enig idee hoeveel die administratiekost ongeveer bedraagt? Na wat googlen, heb ik het nl nog niet kunnen vinden...
Dit hangt van kantoor tot kantoor af.
De meeste zullen het wel op de website hebben staan.
Acerta, Attentia, Xerius, Unizo, noem maar op, er zijn heel wat ondernemingsloketten.
Want kan de boekhouder verder nog meer doen? De klantenlisting? Of is er nog meer te doen?
De klantenlisting, maar ook je persoonsbelastingen.
En dat zijn de enige 2 zaken die je dient te doen als zelfstandige in bijberoep, vrijgesteld van BTW (qua rapportage naar de overheid althans).
Tenzij je intracommunautair verwerft (lees als: iets koopt niet in België, of dit nu een goed of een dienst is), dan moet je een bijzondere aangifte doen op het eind van het kwartaal, maar ik denk dat dit niet van toepassing zal zijn in dit geval.