Ik ben zelfstandige in bijberoep, deze vraagt handelt dus vanuit dit standpunt.
1 van de zaken die ik doe, is webhosting voor bedrijven.
Een abonnement wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd, en kan logischerwijs ook opgezegd worden (zodat ik zelf ook alles kan opzeggen bij de registrar).
Nu heb ik officieus vernomen dat 1 van mijn klanten, een NV, in mei zal ophouden met bestaan.
Deze NV heeft nog maar net betaald voor 02/19 -> 01/20.
Nu weet ik niet in welke zin dit ophouden zal zijn: boeken toe, overname, iets anders?
Maar ik vraag me af: wat zijn mijn rechten als leverancier voor dat bedrijf?
Op dit moment hoef ik sowieso nog niets te doen, maar begin volgend jaar zal dat iets anders zijn...
Ik ga ervan uit:
Overname: BTW-nummer blijft gelijk, ik dien enkel het nieuwe adres van de uitbatingszetel op te vragen bij het VIES, en daarnaar te factureren (abonnement blijft maw doorlopen voor de rechtspersoon).
Overname door een andere firma (andere rechtspersoon): ik kan het abonnement opzeggen.
Boeken toe: ik kan het abonnement opzeggen.
In geval van de laatste 2 zaken: hoe kan ik dit officieel te weten komen? Komen die zaken (tijdig) in het staatsblad?
Of... heb ik het recht niet om het abonnement zomaar op te zeggen?