Beste,
Ik bevind me in een situatie waar mijn stiefdochter (zonder diploma) me vraagt een document van Unizo te ondertekenen waarbij ik mijn akkoord geef tot het gebruik van mijn bedrijfskennis zodat ze een cafe kan starten. (zogenaamd bewijs van bedrijfskennis geleverd door 3de persoon)
Ik heb als loontrekkende ( met hogeschools diploma) echter geen enkel benul van de gevaren, financiele gevolgen, aansprakelijkheden, verantwoordelijken, etc welke ik me hierbij op de hals jaag.
Ik heb altijd een (zeer) slecht contact gehad met mijn stiefdochter maar voel me wel naar mijn vrouw toe in zekere zin moreel verantwoordelijk om haar dochter een zekere kans te geven, zoals zoveel ouders met hun kinderen doen ( er is geen wettelijke vader )
Dochter beweert dat ze in tussentijd ( 2 maanden ) haar diploma bedrijfskennis zal halen, wat ik ten zeerste betwijfel aangezien ik vermoed dat ze dan helemaal geen enkele inspanning zal leveren en zal blijven teren op mijn goedaardigheid/morele verplichting gezien mijn positie als echtgenoot van haar moeder.
Ondertussen heeft ze op eigen houtje haar huurwoning reeds opgezegd om dat cafe binnenkort te gaan bewonen ( waardoor ze de morele druk op ons alsnog verhoogt)
Een op het oog lijkend irrelevant 'detail' : wij voeden reeds 16 maanden haar baby van 17 maanden continue op, dag en nacht.
Ik vermoed ( lees : vrees) dat dit kind inzet zou kunnen worden om haar zin te krijgen, aangezien we wettelijk geen enkele aanspraak maken op het kind dat onbewust mama en papa tegen ons zegt, en wiens werkelijke moeder maandelijks het kindergeld in eigen zak steekt en soms enkele weken haar kind niet bezoekt.
In concreto :
1. wat zijn mijn verantwoordelijkheden als ik inga op haar vraag ?
2. welke financiele gevolgen kan dit hebben voor mij ( in geval van wanbeheer van de zaak van harentwege en faillissement en dergelijke )
3. welke andere financiele gevolgen draag ik ?( investeringen, verzekeringen enz )
4. wat als ik inderdaad een beperkte termijn vooropstel en na bvb 2 maanden deze aanstelling opzeg. Wat zijn dan de gevolgen voor deze handelszaak ( in geval ze tegen dan nog steeds geen diploma bedrijfskennis behaald heeft )?
dank voor reactie