FAVV voorwaarden voor klein bijberoep

someone1980
Topic Starter

FAVV voorwaarden voor klein bijberoep

#1 , 24 okt 2012 20:49

Hallo beste mensen,

Wij zijn sinds kort gestart met zelfstandige in bijberoep voor het verkopen van hapjes koude schotels en dessertjes.
Wij zullen niet meer verdienen dan 1500 euro per jaar aangezien we het maar heel sporadisch willen doen als hobby. Wij koken namelijk heel erg graag. Hiernaast hebben we al een fulltime job.

Dit zullen we doen bij mensen thuis (meestal bij mensen die we al kennen) of thuis zelf maken en leveren.

We hebben de nodige administratieve zaken al geregeld. Nu wacht er ons nog een inspectie aan huis die onze keuken komt controleren en ons komt vertellen wat we in orde moeten maken of moeten aanschaffen. Maar wat mag ik me eraan verwachten? Onze keuken is best al oud maar wel hygienisch. Ik wil al vooruit dingen in orde brengen aan mijn keuken maar weet niet wat ik moet doen.

Kan iemand me informeren? Via internet ben ik ook niet wijs geworden. BEdankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 24 okt 2012 23:02

Om te beginnen moet ik u feliciteren voor uw moed om een hobby uit te bouwen naar een zelfstandig bijberoep , wat met allerlei regelgevingen niet evident is .
Verder weet ik niet in hoeverre uw bijberoep gecontroleerd dient te worden door het FAVV ( vermoedelijk wel , aangezien u in de voedselketen actief bent , en dit een "gevoelige " sector is ) .
U kunt zelf al eens polsen bij het FAVV of dit noodzakelijk is . ( gewoon ter informatie opvragen ) .
Kijk ook al eens naar volgende :
http://www.favv.be/checklists-nl/verwerking.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Het FAVV is ( zeker wat betreft de voedselketen ) een vrij strenge organisatie ( ik heb er mee te maken , maar niet in de sector voedsel) met zeer rigide regels , die uw "uitbating " allerlei en verregaande normen kan opleggen ( zie checklist) . Wat u hygiënisch vind , zullen zij wel iets strenger beoordelen .
Succes.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Peedb
Contacteer: Website

#3 , 25 okt 2012 00:12

Vooraf niet te veel zorgen maken. Ook geen aanpassingen doorvoeren. Daarvoor wacht je best het inspectieverslag af.

De inspecteurs wijzen je op alle tekortkomingen en je krijgt voldoende tijd om daaraan tegemoet te komen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2012 12:54

Als het voor een keuken is zal er niet zoveel geeist worden, afwasbare muren, vuilbakjes die gesloten zijn, goede afzuiging, verschillende snijplanken op kleur, dus vlees, gevogelte, groenten enz.., vooral goede koeling !

Normaal val je niet onder de HACP, maar durf er toch mijn hand niet voor in het vuur steken, als je eronder val dan zal het je wel anders zijn, veel papier werk.

Vergeet vooral u attest van de dokter niet dat je in orde bent om in de voeding te werken, normaal is dit een labo onderzoek + een radiologisch onderzoek van de longen, er zijn huis artsen die dit ook afleveren, ik zelf ga elk jaar naar de huisarts voor zo een attest .

Maar maak je geen zorgen ze gaan je alles uitleggen wat je juist moet doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”