Die argumenten zou ik toch niet voor de rechter gebruiken. De rechter denkt dan: mijnheer, u hebt toch de toestemming gegeven om uw voertuig weg te takelen. En dat u nooit van het bedrijf gehoord had of het bedrag van de factuur niet wist is ook al geen reden om niets te betalen. Daarna is de kans groot dat de rechter niet meer aandachtig verder luistert (hij denkt: die man heeft toch niets serieus te vertellen) en u veroordeelt.Het kan toch niet iedere zelfstandige een factuur in de bus gaat gooien bij mensen die nooit geen toestemming hebben gegeven of iets hebben ondertekend.
Op het moment dat mijn moto daar gedepanneerd werd had ik zelfs nog nooit van dat bedrijf gehoord laat staan dat ik het bedrag van de factuur wist.
"Niet betalen". Met het botweg geven van zulke "straffe" raad dient, bij gebrek aan kennis van de alle omstandigheden, en in het belang van de vragensteller, voorzichtig worden omgesprongen. Uit geen enkel gegeven kunnen we afleiden dat de factuur niet rechtsgeldig zou zijn. Door het feit dat hij de motorfiets heeft laten depanneren heeft vraagsteller zich stilzwijgend akkoord verklaard met de depannage.NIET betalen
Op factuur moet staan wat de geleverde dienst is.
datum, uur, wat precies gedaan? Dit MOET er staan, naast de prijs uiteraard.
Is de onderneming een vennootschap? Staat in haar statuten dat zij auto's mag depanneren? Waarschijnlijk niet.
Als iemand zo dreigt, is er meestal iets mis.
Dat de boekhouding binnen moet, is een drogreden. Gewoon een openstaande vordering, geen extra werk voor boekhouder.
Vraag hem een nieuwe factuur te sturen met vermelding van WAT hij precies heeft geleverd.
Hij zal dan wel een toontje lager zingen.
Over welk bedrag gaat het?
Anderzijds, je doet die factuur WEL binnen bij je verzekering.
Wat zou je anders binnendoen bij je verzekeraar als je depanneur je geen factuur had gegeven ?
Als ik vandaag een panne langs de weg krijg en een vriend komt langs gereden en zegt: "Geen probleem, ik zal je wel even depanneren." In zo een geval ben ik niet akkoord gegaan met een betalende dienst en verwacht dan ook geen factuur. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, is de poster zeer onduidelijk over het tot stand komen van de depannage. (in je eerste antwoord in dit draadje stel je trouwens zelf ook deze vragen) Zie ook volgende quote:Door het feit dat hij de motorfiets heeft laten depanneren heeft vraagsteller zich stilzwijgend akkoord verklaard met de depannage.
Vraag blijft nog steeds: Heeft de poster de depanneur opgebeld en om deze dienst gevraagd of niet? Zo ja, dan geeft ik je absoluut gelijk en heeft hij geen andere keuze dan betalen.Het gaat om een depanneren waarvan op het moment van gebeuren ik niet op de hoogte was dat er een 1) een factuur ging zijn, 2) wat het bedrag hier van ging zijn en 3) dat er uberhaupt een bedrijf achter zat.
Op het moment van depanneren staat er persoon X voor mij maar niet bedrijf Y.