Pagina 1 van 1
Medevennoot in BVBA en pand
Geplaatst: 04 aug 2006 13:01
door 7atilla
Hi,
Ik ben van plan me in te kopen in een handelszaak met bestaand pand.
Het betreft een pand met appartement boven en een horecazaak beneden.
Het is een BVBA. Ik zou graag willen weten welke vragen ik me moet stellen voor ik deze stap zet.
Welke documenten moeten er bij de notaris vastgelgd worden?
Is het genoeg dat het geregistreerd wordt in het staatsblad?
Vriendleijke groet,
V.
inkopen in BVBA
Geplaatst: 10 aug 2006 20:54
door basejumper
Voor zover ik kan opmaken uit uw vraag gaat het hier om een verkoop (in uw geval aankoop) van aandelen in een BVBA.
Voorafgaand aan deze verkoop wordt er meestal een overeenkomst op papier gezet waarin beide partijen de voorwaarden voor deze verkoop vastleggen. Meestal gebeurt dit door de boekhouder/accountant. Het kan geen kwaad dit te laten nakijken door je eigen boekhouder of door een jurist met wat ervaring in handelsrecht.
Gelijktijdig met de effectieve betaling zal het Register der Aandeelhouders gewijzigd moeten worden. Dit register MOET zich bevinden op de maatschappelijke zetel van de vennootschap. Het is opportuun dit register op voorhand even in te kijken (is degene die verkoopt wel de werkelijke eigenaar? Is er geen pand van aandelen gevestigd door een schuldeiser (bank)?)
Indien er zich door de overdracht van aandelen eveneens een wijziging in de zaakvoerders voordoet zal een publikatie in het Belgisch Staatsblad dienen te gebeuren.
Los van het juridisch element is het ook belangrijk dat er een correcte prijswaardering van de aandelen gebeurt. Het zou me te ver leiden om alle valkuilen in de balans van een vennootschap tegen het licht te houden. Maar ook hier lijkt het me ten zeerste aangeraden om een professioneel te engageren (accountant of bedrijfsrevisor)
succes
Geplaatst: 10 aug 2006 20:57
door 7atilla
Bedankt alvast voor de tips.
Geplaatst: 11 aug 2006 10:27
door Fresh
Beste,
Het voornaamste risico dat U in casu als koper van de aandelen loopt zijn de eventuele pasiva die de vennootschap belasten. Meest voorkomende gevallen in de praktijk zijn:
- fiscale schulden
- niet tijdige fiscale (VB, BTW,...) aangiften
- onbetaalde schuldeisers (leveranciers)
- verlopen van licenties op produkten van de vennootschap
Om deze risico's in te perken worden bij grote fusies zgn due diligence onderzoeken gehouden: de verkoper van de aandelen stelt aan de koper alle stukken ter beschikking teneinde laatstgenoemde een zo volledig mogelijk beeld van de overgenomen vennootschap te geven. De voornaamste stukken zijn: balans van het laatst afgesloten boekjaar, notulen algemene vergaderingen, belangrijkste commerci?le contracten (arbeidsovereenkomsten, handelsovereenkomsten,...)
Teneinde het risico voor U als koper zo goed mogelijk uit te sluiten is het absoluut noodzakelijk in de overeenkomst ovedracht van aandelen de nodige waarborgen in Uwen hoofde in te lassen, zodanig dat U steeds gevrijwaard wordt door de verkoper voor elke risico verbonden aan de vennootschap. Raadpleeg voor de desbetreffende clausules een gespecialiseerd raadsman.