Huur van parkeerplaats - niet betaling - blokkering toegang

firebird
Topic Starter
Berichten: 3

Huur van parkeerplaats - niet betaling - blokkering toegang

#1 , 20 okt 2009 22:24

We huren twee parkeerplaatsen in een parking. Door een laattijdige betaling van onze klanten, kon de domiciliering van de factuur niet worden uitgevoerd door onvoldoende dekking. We werden gevraagd om de factuur te betalen binnen de 72 uur of de toegang tot de parking zou worden geblokkeerd. We konden dit nog niet doen. Ondertussen werd de volgende maand reeds gefactureerd. Deze factuur konden we ook niet betalen. Vervolgens werd nog een nieuwe factuur gestuurd voor de derde maand.

Ondertussen werd het dossier overgedragen aan een incasso bureau, welke een brief stuurde (met kosten en boetes). Ondertussen werd door de verhuurder opnieuw een domiciliering uitgevoerd en werd door voldoende dekking, alle facturen meteen betaald via domiciliatie. We hadden dit niet meteen opgemerkt, maar nu een week later vragen we de verhuurder de kaarten te deblokkeren. We hebben ondertussen twee maand geen gebruik kunnen maken van de parking. Ze willen nu dat we eerst alle kosten en intresten betalen, voordat we terug toegang kunnen krijgen tot de parkeerplaatsen.

Met andere woorden; wij moeten abonnementsgeld betalen, zelfs indien we de parking NIET kunnen gebruiken (is dit geen boetebeding) én komen er nog kosten bovenop. Zij komen hun verplichting (beschikbaar stellen van een parkeerplaats) niet echt na doordat de toegang door hen geblokkeerd wordt, maar wij moeten wel alles netjes betalen.

Hebben wij recht om de voorbije tijd waar we NIET gebruik hebben kunnen maken van de parking, om die terug te krijgen ?

Kunnen zij ons de toegang blijven ontzeggen zodat wij betalen voor iets dat we niet kunnen gebruiken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 okt 2009 10:32

"De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt"(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).
Ook het omgekeerde geldt.

‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt OPGESCHORT’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

‘de eigen verbintenis wordt opgeschort’ houdt niet in dat die verbintenis ophoudt te bestaan,zodat ze na beëindiging van de opschorting in natura of bij equivalent dient uitgevoerd,onverminderd schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering sedert de ingebrekestelling.

Een boetebeding moet uiteraard bedongen zijn. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw overeenkomst. Eis aangetekend vergoeding voor de geleden gebruiksderving alsmede de beëindiging ervan binnen een redelijke termijn,ook al resten er betwistbare schulden die niet in verhouding staan tot de gebruiksderving. Verwerp daarin elk ‘boetebeding’ dat niet in uw overeenkomst bedongen werd.

Geeft uw verhuurder daaraan geen afdoende en tijdig gevolg,daag hem dan bij verzoekschrift op tegenspraak voor de vrederechter. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 39287
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2009 18:29

Normaal zijn kosten incassobureau NIET verhaalbaar. U hebt geen overeenkomst met het incassobureau.

http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php

Reclame

firebird
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 16 nov 2009 22:35

"De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt"(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).
Ook het omgekeerde geldt.


‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt OPGESCHORT’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

‘de eigen verbintenis wordt opgeschort’ houdt niet in dat die verbintenis ophoudt te bestaan,zodat ze na beëindiging van de opschorting in natura of bij equivalent dient uitgevoerd,onverminderd schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering sedert de ingebrekestelling.
Ik heb ondertussen alles betaald. De verhuurder weigert echter om een creditnota te maken voor de verloren maanden, noch de parkeerplaats ter beschikking te stellen, maw ik heb 2 maand huur betaald voor niets. Kan ik, nu alles betaald is, wel dwingen de verhuurder z'n verplichtingen na te komen ? of kan dit niet meer omdat ik dit in het verleden bv door niet te betalen niet heb gedaan ?
Een boetebeding moet uiteraard bedongen zijn. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw overeenkomst. Eis aangetekend vergoeding voor de geleden gebruiksderving alsmede de beëindiging ervan binnen een redelijke termijn,ook al resten er betwistbare schulden die niet in verhouding staan tot de gebruiksderving. Verwerp daarin elk ‘boetebeding’ dat niet in uw overeenkomst bedongen werd.

Geeft uw verhuurder daaraan geen afdoende en tijdig gevolg,daag hem dan bij verzoekschrift op tegenspraak voor de vrederechter. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.
Er was wel een schadevergoeding voorzien, maar die willen ze wel laten vallen. Ze willen echter ook geen creditnota's meer opstellen, dat bedrag is uiteraard véél groter...

Franciscus
Berichten: 39287
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2009 20:24

Als die kredietnota over de niet betaald emaanden gaat ... tja die zal u wel moeten betalen - u hebt niet om opschroting van het contract gevraagd ( mocht dat al mogelijk zijn). De verhuurder gaat er van uit dat u die persiode gebruik heb gemaakt van de plaatsen of niet soms.
Als u alles hebt betaald MOET de verhuurder de plaatsen wel ter beschikking stellen
Indien niet aangetekend in gebreke stellen en dan voor de bevoegde rechtbank dagen ( firma - firma = koophandel)

firebird
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 20 nov 2009 20:33

Als die kredietnota over de niet betaald emaanden gaat ... tja die zal u wel moeten betalen - u hebt niet om opschroting van het contract gevraagd ( mocht dat al mogelijk zijn). De verhuurder gaat er van uit dat u die persiode gebruik heb gemaakt van de plaatsen of niet soms.
Als u alles hebt betaald MOET de verhuurder de plaatsen wel ter beschikking stellen
Indien niet aangetekend in gebreke stellen en dan voor de bevoegde rechtbank dagen ( firma - firma = koophandel)
Wel dat is nu net het probleem : de verhuurder heeft de toegang geblokkeerd (schorsing van zijn prestaties tot volledige betaling is gebeurd). Dit staat ook zo in het contract. Dus ik kon geen gebruik maken van de parkeerplaats aangezien de verhuurder dit verhinderd heeft. Nu ik alles betaald heb en ook zeker geen gebruik heb kunnen maken van de parkeerplaats; moet hij me die dan alsnog ter beschikking stellen ?

Franciscus
Berichten: 39287
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2009 11:45

Ik denk dat er al geantwoord is
U betaald niet - verhuurder treft contractuele maatregelen maatregelen
U betaald de achterstand EN betaald de nieuwe maand.
Behoudens bepaalde artikels in uw contract - we hebben geen glazen bol - treedt u terug in uw recht van goede huurder en MOET de parkeerplaats worden vrijgegeven. Ik betwijfel dat er retentierecht op zijn zijn.
U zal nu de verhuurder in gebreke kunnen stellen en schadevergoeding/gerechtelijke intrest vorderen.
Indien geen antwoord ==> naar RB stappen.

Vermoedelijk zal daarna de verhuurder uw contract wettelijk opzeggen? dus een beetje opletten hoe je het omschrijft.
Vriendelijk is steeds de beste oplossing.

Terug naar “Handelspraktijken”