Postbusadres

DolbyNR_
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Postbusadres

#1 , 24 aug 2024 20:44

Bij mijn werkgever heb ik een concurrentiebeding waardoor ik geen soortgelijke activiteit mag uitoefenen binnen de provincie, en dat tot een jaar na uitdiensttreding.

Ik zou echter toch graag in bijberoep willen opstarten in deze provincie (omdat ik daar nu eenmaal woon), quasi zelfde activiteit.

Kan ik dit beding omzeilen door een postbusadres voor de maatschappelijke zetel te nemen buiten de provincie? En alsnog van thuis uit het bijberoep uitoefenen?

Thomas_A

#2 , 24 aug 2024 20:51

Over het algemeen is een concurrentiebeding goed omschreven. En dan gaat het om de regio waar je actief bent, klanten aantrekt, … Maatschappelijke zetel is daarin niet van tel.

En hoezo bijberoep en maatschappelijke zetel? Zelfstandige in bijberoep betekent statuut als zelfstandige. Dan is de registratie op je domicilieadres. Alleen een vennootschap heeft een maatschappelijke zetel.

Meeste kans heb je als je ex-werkgever je niet aan het concurrentiebeding houdt om de vergoeding hiervoor niet te moeten uitbetalen. In veel bedrijven is dat eerder regel dan uitzondering.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 24 aug 2024 20:54, 4 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#3 , 24 aug 2024 20:52

Een postbusadres zal ook geweigerd worden door de Fiscus als daar geen werkelijke activiteit plaatsvindt.

Op zich is dit ook een standaard voorbeeld waarom er een niet-concurrentiebeding wordt opgesteld.

Reclame

DolbyNR_
Topic Starter

#4 , 24 aug 2024 21:04

Dat wou ik inderdaad weten. Ik had inderdaad in mijn vraag niet bij stilgestaan dat dit sowieso niet mogelijk zou zijn in een bijberoep.

Misschien kleine aanvullende vraag... Als mijn echtgenote de btw nummer op haar naam laat registreren, en ik als echtgenoot meehelp, is dat eventueel mogelijk?

Thomas_A

#5 , 24 aug 2024 21:14

Zoals ik al zei: lees je concurrentiebeding. Ik heb er al gehad waarin expliciet staat “als werknemer, zelfstandige, tegen betaling of zonder vergoeding volgende activiteiten uitvoeren”.

DolbyNR_
Topic Starter

#6 , 24 aug 2024 21:21

"onderhavige overeenkomst is bovendien onderworpen aan de volgende bijzondere bepaling: tijdens het eerste jaar na beëindiging van deze overeenkomst oefent de werknemer geen functie uit onder welke vorm ook bij een rechtstreekse concurrent of voor eigen rekening in het arrondissement x. Enkel tenzij uitdrukkelijke schrifelijke goedkeuring van de werkgever x".

basejumper

#7 , 24 aug 2024 21:32

De geest van de overeenkomst is dat je geen concurrentie betekent voor je vorige werkgever in hetzelfde werkgebied. Betekent wegblijven uit dat werkgebied en wegblijven van je ‘oude klanten’ zolang het beding loopt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Handelspraktijken”