Vloot voertuigen overzetten van 1 onderneming naar een andere

RPieter
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vloot voertuigen overzetten van 1 onderneming naar een andere

#1 , 06 jul 2023 15:17

Hallo iedereen, ik ben nieuw op het forum en heb een vraag maar weet niet tot welke categorie ze behoort.

Ik run een bedrijf in Belgie met een vloot voertuigen die worden verhuurd op maandelijkse basis. Toen we het bedrijf overnamen kwamen we er achter dat een deel van deze voertuigen op een andere vennootschap zijn aangekocht en ook geregistreerd staan.

Om deze voertuigen nu over te zetten formeel naar onze boekhouding, wat moet er nu net gebeuren? Zowel boekhoudkundig als voertuigtechnisch/administratief?

LeenW
Berichten: 13355

#2 , 06 jul 2023 15:29

Als ze op een andere vennootschap staan, bent u er geen eigenaar van. Dus allereerst zaakvoerder van de betreffende vennootschap contacteren en horen of een verkoop mogelijk is.

RPieter
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2023 15:59

Dag Leen,

Ja, de zaakvoerder is ok om de voertuigen over te zetten. We hebben ook een mondeling akkoord dat de betaling op lange termijn kan gebeuren.

Is het mogelijk 1 factuur op te maken die alle voertuigen bevat en deze over 3 jaren op maandelijkse basis af te lossen?

Reclame

basejumper
Berichten: 4922
Locatie: Diest

#4 , 06 jul 2023 18:40

Beste

Dit moet je toch grondig (laten) nakijken. Hoe zijn de voertuigen gefinancierd op betrokken vennootschap? Is daar een waarborg op genomen ? (Subrogatie?) Kunnen die voertuigen vervreemd worden zonder een eventuele onderliggende financiering terug te betalen? Quid met afschrijvingen, meerwaardes, BTW recuperatie, nieuwe BIV, nieuwe inschrijvingen enz…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

RPieter
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2023 10:45

Dank basejumper,

Bijna alle voertuigen op de betrokken vennootschap zijn gefinancierd via een KBC lening. Er is 1 voertuig dat volledig is aangekocht via cash.

Voor de gefinancierde voertuigen is de betrokken partij ok om de waarborg te blijven dekken en maandelijks de lening blijven te betalen. We zouden een leningsovereenkomst tussen de 2 vennootschappen willen opstellen voor de gefinancierde vloot, en ook een leningsovereenkomst voor het voertuig wat volledig uit cash betaalt geweest is. Is dit mogelijk? En dan in parallel wordt een factuur (incl. BTW) opgesteld die gelinkt wordt aan de leningsovereenkomsten.

Inderdaad, de voertuigen moeten uitgeschreven worden van de betrokken vennootschap en opnieuw onder onze vennootschap worden ingeschreven.

Is het bovenstaande mogelijk?

Thomas_A
Berichten: 2968
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2023 07:59

Ik vind het verhaal nogal vaag en onduidelijk wat de beweegreden van beide partijen is.

Gaat het eigenlijk om dezelfde personen maar een andere juridisch entiteit? Hoe worden die wagens gebruikt door een andere partij dan degene die eigenaar is?

“Overzetten” is uiteraard erg vaag. Uit je laatste bericht lijkt het dat het om een verhuur zal gaan tussen de 2 bedrijven van wagens die nog gefinancierd (leasing of lening?) worden via een bank.

Alleszins mag het niet uitgesloten zijn in de overeenkomst met KBC. Dat kan u al nakijken.

Terug naar “Handelspraktijken”