Daden van een curator

Rene
Topic Starter

Daden van een curator

#1 , 02 feb 2009 12:01

Waar kan ik meer info vinden over de daden die een curator mag of moet stellen, en zijn ereloonberekening hiervoor.

Vraag:

heeft een gefailleerde het recht om volledige inzage te krijgen in dossiers. vb rechtzaak, detail verkoop woning, ... of moet deze wachten tot de zaak gesloten is?

Wat gebeurd er als de curator bepaalde lopende rechtszaken niet beheerd zoals een goede huisvader dat zou doen? vb een zaak die de gefailleerde niet kon verliezen en in eerste instantie 100% gewonnen heeft is in beroep 100% in het nadeel van gefailleerde. Deze wist van niets. En werd zelf nooit geraadpleegd in deze zaak. Hoe kon de curator dan zijn verdediging opbouwen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 feb 2009 15:03

“Art.16.Te rekenen van de dag van het vonnis van faillietverklaring verliest de gefailleerde van rechtswege het beheer over al zijn goederen...Art.35.De rechter-commissaris is er in het bijzonder mee belast toezicht te houden op het beheer en op de vereffening van het faillissement...Art.50.De aan de gefailleerde gerichte brieven of berichten worden afgegeven aan de curators en door hen geopend; indien de gefailleerde aanwezig is, woont hij de opening bij...Art.54.De curators ontbieden de gefailleerde om in zijn tegenwoordigheid de boeken en bescheiden vast te stellen en af te sluiten...Art.55.De rechter-commissaris kan de gefailleerde...horen, zowel aangaande het onderzoek van de boeken en de boekhoudkundige bescheiden als aangaande de oorzaken en de omstandigheden van het faillissement... Art.58.De curators kunnen, met machtiging van de rechter-commissaris en na behoorlijke oproeping van de gefailleerde, dadingen aangaan over alle geschillen waarbij de boedel betrokken is...”(Faillissementswet 8 augustus 1997).

‘De curator over een faillissement is niet bevoegd om afstand te doen van de rechtsvordering of af te zien van een geding,zonder de vormvereisten na te leven die hem zijn opgelegd bij art.492.Dezelfde vormvereisten moeten door de curator worden nageleefd om geldig in een rechterlijke beslissing te kunnen berusten‘[Cass. ARC930331F,15 september 1994(Prayon-Trooz t. AXA),T.B.H. 1995,568].

Uit voornoemde bepalingen kan niet met zekerheid ‘het recht om volledige inzage te krijgen in dossiers. vb rechtzaak, detail verkoop woning’ afgeleid worden. Als de curator evenwel slechts een dading kan aangaan met machtiging van de rechter-commissaris en na behoorlijke oproeping van de gefailleerde, dan is het onwaarschijnlijk dat hij een woning kan verkopen zonder enige inzage van de gefailleerde.

“Art.57.Te rekenen van hun ambtsaanvaarding zijn de curators op hun persoonlijke aansprakelijkheid gehouden alle handelingen te verrichten tot bewaring van de rechten van de gefailleerde tegen zijn schuldenaars...”(Faillissementswet 8 augustus 1997).

U kan de curator persoonlijk aansprakelijk stellen voor elk nalaten of gebrekkig uitvoeren van ‘alle handelingen tot bewaring van de rechten van de gefailleerde tegen zijn schuldenaars‘,al dan niet na hierover gehoord te zijn door de rechter-commissaris.

“Art.52...De aan de curators bij wijze van ereloon of bij wijze van provisioneel ereloon verschuldigde bedragen, bedoeld in artikel 33, alsmede hun kosten worden begroot door de rechtbank op basis van een daartoe strekkend verzoekschrift en op het advies van de rechter-commissaris...”(Faillissementswet 8 augustus 1997).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

koen52

#3 , 07 dec 2009 11:53

Wees maar niet te goedgelovig in het belgisch rechtssysteem. Ikzelf ben mijn zaak afhandig gemaakt door oplichting door mijn medevennoten en de boekhouder, heb dit dadelijk aangekaart bij de curator die niets heeft gedaan met de bewijzen, integendeel alles willen in de doofpot steken. Ik heb de curator aangetekend aangeschreven tot 4x toe, de rechter commisaris 2x en de procureur 4x, en nog geen antwoord gekregen.
Uiteindelijk heb ik mij burgerlijke partij moeten stellen vooralleer er een onderzoek wou gestart worden. Toen zei de politieinspecteur dat alle tenlastelegging op handelsrechterlijk vlak niet meer bruikbaar is en dat ik enkel hen kan aanvallen op burgerrechterlijk vlak. Indien ik daar gelijk krijg kan ik de handelsrechterlijke inbreuken daarna ook ten hunne laste leggen, maar zolang er geen uitspraak is geweest kan ik niet verder. Daarbij komt nog dat mijn ex-vennoten ook een lange arm hebben bij het parket (meerder familieleden werken blijkbaar bij het parket).
De enige les die ik hieruit geleerd heb is niemand meer te vertrouwen, zelf uw eigen advocaat niet, want die durven het soms op een akkoordje te gooien onder mekaar om er zonder veel werk vanaf te geraken.
Advocaten werken enkel maar voor geld, en indien men uw broodwinning afhandig maakt zit je al snel op zwart zaad, en wordt de zaak stilgelegd of op de lange baan gestuurd.
Een rechtbank is dus in eerste plaats BANK, het recht komt maar op de tweede plaats.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”