Hallo,
Sinds dit jaar ben ik als zelfstandige in bijberoep gestart doordat de wet veranderd is op 1 januari 2021 en ik zo mijn Hobbie niet verder kon uitvoeren zonder btw-nummer.
Nu blijkt dat ik de enige ben van mijn conculega's die dit gedaan heeft om volledig in orde te zijn met de wet, ik betaal dus mooi sociale bijdragen, ben verplicht garantie te geven als handelaar en zit in de hoogste belastinggraad + een hoop papierwerk.
Met mijn zelfstandige beroep ben ik vooral heel actief op tweedehandsmarkt, nu weet ik dat volgens de wet je niet zomaar spullen mag verkopen als particulier op deze tweedehandssites als je dit doet om een extra inkomsten te genereren (veel mensen weten dit blijkbaar niet)
Mijn grootste ergernis is meneer X die heel actief bezig is op dezelfde markt als ik, maar geen handelaar is en dus dit gewoon als particulier doet (als Hobbie)
Qua prijs en aanbod verschillen ik en meneer X haast niet, alleen dat ik natuurlijk op de winst belastingen betaal terwijl meneer x dit 100% in zijn eigen zak kan steken. (hij kan het maar mag het niet)
En zoals ik hierboven heb vermeld doe ik dit als bijberoep, dus ik kan maar een beperkt aantal uren mijn activiteit uitvoeren wat mij nog meer in het nadeel brengt.
Meneer X is slechts 1 van de personen, er zijn in mijn omgeving een aantal personen die dit doen en ik zou graag advies willen krijgen hoe ik deze personen kan aanspreken hiermee te stoppen of zoals ik, het op een legale manier te doen, of indien dat niet helpt hoe ik deze personen kan aangeven voor zwartwerk of oneerlijke concurrentie?
Juist doordat deze personen ook heel actief zijn in dezelfde markt, maakt het dat voor mij heel moeilijk spullen in te kopen.
Alvast bedankt